Akciové letáky na ľudí stále zaberajú: Slováci sú závislí na zľavách – Finanza.sk

Akciové letáky na ľudí stále zaberajú: Slováci sú závislí na zľavách

Na Slovensku sú akciové letáky pomerne rozšírené, nakoľko si ich v schránkach pravidelne nachádza viac ako 93 % obyvateľov. Veľké supermarkety a hypermarkety lákajú na fantastické, často až 50 % zľavy pričom do svojej akciovej ponuky zahrnú tovar dennej spotreby, ktorý potrebuje každá domácnosť. Ľudia potom ako diví nakupujú kuracie prsia s cenou nižšou až o 40 % alebo chutného lososa 100 g, len za 1,25 €.

Stredoeurópsky unikát…

Práve letákové akcie sú často dôvodom, prečo sa vyberieme do toho či onoho hypermarketu. Pomerne výrazne sa tým odlišujeme od priemeru v našom regióne strednej a východnej Európy. (údaje vyplývajú z prieskumu Monitor Central & Eastern Europe spoločnosti Incoma Gfk). Slovensko sa v rebríčku skúmaných krajín v rámci regiónu CEE umiestnilo na prvej priečke v podiele domácností, pre ktoré je rozhodujúcim faktorom pri výbere predajne na nákup potravín a drogérie práve zľavy a akčné ceny. Na zľavy sa do obchodov nechá nalákať až 42 % slovenských domácností.

Akciové ponuky ešte nadpriemerne lákajú české rodiny (41 %) a Maďarov (36%), ostatné krajiny v skúmanom regióne výrazne zaostávali. Dalo by sa tak povedať, že Slovensko, ČR a Maďarsko sú krajinami letákov, ktoré do obchodov prilákajú najväčší počet ľudí.

podiel domacnosti akcne zlavy

Otázkou však ostáva, či sa podľa letákov aj nakupuje. Aj v tejto oblasti má Slovensko výnimočné postavenie – v priemere traja z desiatich Slovákov podľa nich aj nakupujú. Na základe letáku v schránke zostavia tour plán po obchodoch, ktorého sa do bodky držia. O niečo úspešnejšie spomedzi krajín V4 sú letákové kampane v ČR, kde podľa nich nakupuje až 36 % obyvateľstva.

O svoj názor a skúsenosti sa podelila Michaela z Banskej Bystrice:

ovocie v supermarkete„Nemám peniaze na rozhadzovanie, manžel je dlhodobo PN a ja musím so svojím platom 650 € živiť celú rodinu. Ak by som nevyužívala zľavy a nezostavovala jedálniček podľa toho, čo sa dá momentálne kúpiť v akcii, asi by sme sotva vyžili. Keď môžem niečo kúpiť za polovicu, prečo by sme mali platiť viac? Na druhej strane je mi jasné, že hlavným motívom predajne nie je, aby zákazník ušetril, ale predovšetkým aby zarobili oni.“

Ak by ste si mysleli, že čítanosť letákov stúpa s klesajúcim príjmom domácnosti, boli by ste na omyle. Podľa prieskumu ich rovnako listujú muži aj ženy, bez ohľadu na dosiahnuté vzdelanie alebo príjem domácnosti. O niečo viac ako ostatní sa nimi riadia ľudia starší ako 40 rokov.

Na letákové akcie najviac „počúvajú“ obyvatelia Trenčianskeho, Banskobystrického a Nitrianskeho kraja, kde je podiel ľudí, ktorí sa nimi riadia o niečo vyšší ako celoslovenský priemer.

Kde najčastejšie nakupujeme?

Prieskum tiež skúmal nákupné preferencie Slovákov podľa typov predajní, kde ľudia najčastejšie nakupujú. Až 68 percent opýtaných minie najviac peňazí za potraviny v moderných maloobchodných formátoch – v hypermarketoch nakupuje 28 % ľudí, v supermarketoch 27 % a v diskontoch 13 %. Práve tieto typy predajní sú najväčšími chrličmi letákov. Najobľúbenejšie sú Tesco letáky, ďalej letáky Lidl, Kaufland, Billa, COOP Jednota. Obľúbené sú tiež nepotravinové letáky – ako napr. Jysk, Baumax, Kika či 101 Drogérie.

Pomerne veľkej obľube sa tešia aj miestne samoobsluhy, kde minie najväčšiu časť svojich výdavkov na potraviny až štvrtina obyvateľov.

V posledných rokoch však na schránkach domov a bytov čoraz častejšie vidieť oznam „Letáky prosím nevhadzovať!!!“ – jasný znak toho, že čo je veľa, to je veľa. Pokiaľ dostanete zaujímavú ponuku raz, dva krát do mesiaca, ešte si ju možno prečítate, ale pokiaľ sú schránky pravidelne plnené reklamami, tak ich vyhadzovanie dokáže človeka poriadne naštvať. Reťazce si to uvedomujú a tak začali s elektronickou distribúciou. Stačí sa prihlásiť na newsletter zadaním Vašej emailovej adresy a aktuálne zľavy Vám už neuniknú. Rozhodne sa jedná o ekologickejší spôsob, ako mať prehľad o aktuálnych zľavách. Výhodné to je aj pre samotné reťazce – elektronická distribúcia ich nič nestojí, škoda len, že nie každý o tejto možnosti vie.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

Poslať odpoveď »