PR články sú horúcou témou, a to nielen v oblasti SEO – technike, ktorá sa venuje optimalizácii webov pre vyhľadávače. Táto forma propagácie firmy, služby, tovaru či konkrétnej akciovej ponuky môže byť oveľa efektívnejšia, než ste si pôvodne mysleli.

Pri relatívne nízkych nákladoch môžete osloviť nových klientov bez toho, aby ste ich hneď znechutili rôznymi blikajúcimi banermi, propagačnými správami a otravnou reklamou na sociálnych sieťach.

Výsledky sa nepochybne dostavia, pokiaľ viete ako na to. Predtým, než sa do tvorby PR článkov s vervou pustíte, uistite sa, že nerobíte základné chyby. Inak môžete namiesto želaného zvýšenia návštevnosti Vašej web stránky a propagácie značky dosiahnuť celkom opačný efekt – potenciálnych zákazníkov odradíte a ešte k tomu si môžete poštvať proti sebe vyhľadávače…

Negatívne ROI pri publikovaní PR článkov je celkom bežná záležitosť, vyplývajúca z toho, že osoba zodpovedná za PR si neosvojila základné princípy tvorby propagačných článkov.

Keďže v online marketingu na Slovensku vyhráva skôr lacná propagácia a rýchlo odvedená práca nad kvalitou, upozorníme najskôr na to, čomu sa za každú cenu vyhnúť.

Ako to nerobiť:  kombinácia nezáživného, duplikátneho obsahu a všeobecne zameraných obsahových fariem je smrteľná

mamradŽiaľ, realita dnešných PR webov je taká, že v nich musíte skutočne kvalitný príspevok hľadať ako ihlu v kope sena. Reč je o všeobecne zameraných weboch, kde si môžu firmy a majitelia stránok zadarmo publikovať článok s niekoľkými odkazmi smerujúcimi na ich www stránky. O ich kvalite sa ani neoplatí diskutovať, nakoľko s kvalitným, pre návštevníkov prínosným obsahom nemajú nič spoločné. Veľmi často sa jedná o 100 % duplikát už publikovaného textu (v tom lepšom prípade si dá „autor“ námahu  – už zverejnený text prepíše tak, aby bol z pohľadu vyhľadávačov „unikátny“).

Z takého obsahu pofidérneho charakteru smeruje niekoľko odkazov (najčastejšie 3) na „propagovaný web“ cez presne cielené kľúčové slová. Umelé budovanie odkazov formou prelinkovania cez vybrané kľúčové slová je však pomerne zastaralý spôsob, ako dostať stránku na vyššie pozície vo vyhľadávačoch. Keďže sa jedná o obľúbenú metódu spamerov a neschopných „SEO firiem“ vyhľadávače takéto praktiky považujú za spam a za manipuláciu výsledkov vyhľadávania, ktorá nezostane bez trestu. Web, ktorý sa snaží takýmto spôsobom dostať na lukratívne prvé miesta vo vyhľadávaní po zadaní požadovanej frázy tak bude skôr či neskôr „penalizovaný“. Vyhľadávače ako Google pravidelne aktualizujú svoje algoritmy, na základe ktorých radia stránky vi vyhľadávaní. Niekoľko krát do roka vypúšťajú aktualizácie, ktoré sú zamerané na boj proti webovému spamu – medzi ktoré sa zaraďuje jednak obsahový a jednak odkazový spam (prehnané používanie kľúčového slova v odkazoch smerujúcich na web) – napríklad v spomínaných PR článkoch.

Z pohľadu SEO má publikovanie článkov na obsahových farmách veľmi negatívny efekt. Krátkodobo sa môže síce takáto stratégia osvedčiť miernym zlepšením pozícií vo vyhľadávačoch, no z dlhodobého hľadiska nezostane bez trestu v podobe masívneho prepadu návštevnosti webu. Nehovoriac o tom, že záchrana penalizovaného webu – pokiaľ sa aj podarí, trvá mesiace až roky a stojí nemalé finančné prostriedky. Zabudnite preto na lacné, rýchle a ľahké riešenia – tie nefungujú nikde, tak niet dôvod myslieť si, prečo by tomu malo byť inak v PR.

Ako na PR články, ktoré prinesú Vašej firme klientov s otvorenými peňaženkami?

Na to, aby PR článok padol na úrodnú pôdu, musí spĺňať viacero kritérií, pozrime sa na to, ktoré.

Získajte pozornosť čitateľa: Vytvorte hodnotný obsah, ktorý dokáže raz-dva „vcucnúť“

Ako v každej sfére života, viac sme ochotní nasávať informácie, ktoré sú pre nás užitočné alebo potom tie, ktoré sú zaujímavé. Úspech je zaručený už pri splnení jedného či druhého. Skombinujte ich a máte vyhrané. Možno si spomeniete, že počas strednej školy ste oveľa radšej počúvali zábavného učiteľa, ktorý aj nudné fakty dokázal naservírovať takým spôsobom, že ho celá trieda počúvala so zatajeným dychom. Pokúste sa podobnú stratégiu aplikovať aj pri tvorbe PR článku: podajte informácie zaujímavo, inou formou ako Vaša konkurencia.

Nerobte si očividnú reklamu, buďte prínosom

idealna situaciaDruhé pravidlo, ktoré stojí za to si osvojiť, znie: reklama by nemala byť „okatá“, ale skôr skrytá. Na prvom mieste, pred samotnou propagáciou Vašich služieb, či výrobkov by ste mali postaviť klienta. Poskytnite mu užitočné informácie, ktoré hľadá a ľahko sa stanete v jeho očiach profesionálom. Odtiaľ je už len krôčik k tomu, aby si objednal práve Vaše služby či tovar. Vy poskytnete zákazníkovi to, čo potrebuje, respektíve čo hľadá, vyriešite mu problém a on miesto konkurencie využije Vaše služby. Ideálna win-win situácia.

Pokiaľ sa napríklad Vaša firma zaoberá zakladaním a predajom sro, miesto suchého textu, ako rýchlo a pohodlne môžu začať Vaši klienti podnikať s novou eseročkou vďaka využitiu Vašich služieb (ktorých sú mimochodom na webe tisícky), nebojte sa odovzdať časť Vášho know-how: pr článok by mohol mať napríklad názov „Zakladanie sro po novom“ – kde budete informovať o legislatívnych novinkách, zmenených poplatkoch alebo o postupe, aké úrady treba obehať, čo všetko treba vybaviť, spolu so vzormi tlačív a podobne…Nemusíte hneď odhaliť celý „postup“ – stačí istá časť. Hodnotný, „neodfláknutý“ článok bude stáť za väčšiu námahu a odmení Vás hneď niekoľkými čerešničkami:

  • Prvá: komplexné informácie, ktoré nie sú na žiadnom inom mieste spomenuté (respektíve publikované na webe) vyhľadávače doslova milujú a umiestňujú ich na top pozíciách. Nefalšovanú „lásku“ vyhľadávačov oceníte, akonáhle zadarmo dotiahnu na Váš reklamný článok ľudí so záujmom o Vaše služby / produkty.
  • Druhá: užitočné informácie ktoré majú za cieľ čitateľom predovšetkým poradiť a vyriešiť ich problém namiesto toho, aby firma len „vymenovala“ všetky svoje výhody sa prejavia na konverznom pomere. Zrazu sa z obyčajných návštevníkov webu stanú platiaci zákazníci. A to všetko vďaka tomu, že ste ich dali na prvé miesto.
  • Tretia: Kvalitný PR článok písaný so zreteľom na užitočnosť a zaujímavosť bude prinášať ovocie dlhodobo. Na rozdiel od banerovej alebo PPC reklamy, ktorá prináša návštevníkov iba dovtedy, dokým sa rozpočet nevyčerpá, PR článok zaplatíte raz, no potenciálnych klientov bude na Vaše stránky prinášať dlhodobo – hoc aj niekoľko rokov. Čo sa týka ceny za propagačný článok, tá závisí predovšetkým od zamerania webu na ktorom má byť publikovaný, od návštevnosti a tak sa môže pohybovať od pár eur (málo navštevovaný web), cez niekoľko desiatok eur (pri niekoľko desaťtisícovej mesačnej návštevnosti) až po stovky eur (čo si môžu dovoliť účtovať portály s mesačným UV v rádoch státisícov).
  • Štvrtá: najakceptovanejšia forma propagácie. Ľudia sú už otrávení z všade prítomnej reklamy. Počujeme ju z rádia, vidíme ju v telke, na billboardoch, v autobusoch, v obchodoch, tony sú na webe….Skrátka je všade. Nečudo, že najpozitívnejšie je vnímaná práve skrytá reklama v texte, ktorá až tak nevyrušuje. Svoje tiež dosiahnete, pokiaľ na konci článku ponecháte priestor na jednoduchú výzvu a kontaktné informácie. Napríklad takto:

Pokiaľ chcete posilniť povedomie o Vašej značke, zvýšiť si návštevnosť webu a informovať publikum o tom, čím sa zaoberá Vaša firma, máte možnosť publikovať články na webe Finanza.sk.

Radi poradíme, ako najlepšie osloviť práve Vašu cieľovú skupinu. Stačí napísať na info@finanza.sk

Viac informácií o podmienkach a cenách inzercie nájdete v sekcii Reklama

Po obsahovej stránke sa Finanza.sk zameriava na osobné, rodinné a firemné financie (banky, finančné produkty, poistenie), prináša správy zo sveta financií a v neposlednom rade poskytuje zaujímavé tipy ako šetriť a hospodáriť s tým, čo máme mesačne k dispozícii.