Byť úspešným podnikateľom, mať vlastných zamestnancov, ktorí robia prácu za Vás, navždy povedať zbohom svojmu nepríjemnému šéfovi, ísť na dovolenku kedykoľvek a kamkoľvek, mať kopu peňazí…to je istotne lákavá predstava, pre každého, kto zvažuje že dá výpoveď v práci a začne podnikať. Ak ste nadobudli presvedčenie, že podnikanie je pre Vás to „pravé orechové“, istotne ste si položili otázku: Ako začať podnikať? Kde začať, v akom obore je najväčšia šanca na úspech?

Vidina skvelého života je istotne príjemná predstava, no skutočnosť je taká, že drvivá väčšina podnikateľských pokusov skončí neúspechom. Aby ste predišli podobnej podnikateľskej tragédii, je potrebné ujasniť si niekoľko vecí, respektíve úprimne si odpovedať na nasledovné otázky:

Ste podnikateľský typ?

zena podnikatelkaLen istý typ osobnosti dokáže založiť a viesť úspešnú firmu. Otázka teda znie, či máte na to osobnostné predpoklady. Spoločným znakom všetkých úspešných podnikateľov je silná vnútorná motivácia. Máte ju? Vnútorná motivácia pomôže prekonať neúspechy a bude ako motor, ktorý Vás bude hnať ďalej aj v „zlých obdobiach“. Silu tejto vnútornej motivácie určuje vzťah medzi túžbou po sebarealizácii (túžbou niečo dosiahnuť) a úsilím za tým tvrdo ísť.

Predstavte si, čo chcete dosiahnuť – napríklad prevádzkovať útulný penzión v Tatrách so skvelými službami, alebo vlastniť úspešnú stavebnú firmu. Pri pomyslení na to, čo chcete dosiahnuť vzniká u človeka so silnou vnútornou motiváciou napätie medzi tým čo má teraz (aktuálny stav) a tým čo chce dosiahnuť. Toto napätie ženie nádejného podnikateľa vpred, aj napriek všetkým prekážkam, ktoré skôr či neskôr určite prídu. Je to veľmi silná túžba ako sa dostať zo stavu A (s ktorým nie ste spokojný) do stavu B (vysnívané podnikanie) spolu s aktívnym odstraňovaním všetkých príčin nespokojnosti. Je absolútne v poriadku byť nespokojný s tým, koľko zarábate. Druhá vec je s tým niečo spraviť, niečo podniknúť aby sa to zmenilo…

Človek, ktorý nemá vnútornú motiváciu sa rýchlo vzdáva, nakoľko v sebe nemá ten „motor“ ktorý ho ženie vpred.

Motivácia musí vychádzať z Vás, z Vášho vnútra – naozaj úspešní ľudia to proste majú v sebe. Nepotrebujú, aby ich niekto podporoval alebo ich povzbudzoval, skôr naopak, uspejú aj vtedy, ak si všetci pri ich podnikateľských plánoch ťukajú po čele a hádžu im polená pod nohy.

Ako príklad človeka so silnou vnútornou motiváciou uvedieme zakladateľku portálu Pelikan.sk Táňu Ondrejkovú. Táňa si otvorila vlastnú cestovnú kanceláriu, keď mala iba 20 rokov. Dnes šéfuje najväčšiemu slovenskému predajcovi online leteniek Pelikan.sk. Vďaka jej silnej motivácii jej plány nenarušil ani bombový útok z 11.9. a ani príchod nízkonákladoviek na Slovensko, čo jej zosekalo zisky na minimum. Nenechala sa odradiť a vtedy jej v hlave skrsol nápad – predávať online, vďaka čomu sa jej podarilo presadiť sa nielen na Slovensku, ale aj Českej republike a v Maďarsku.

Predtým ako začnete podnikať, musíte mať v sebe túžbu niečo dosiahnuť, niečo zmeniť. To ale nestačí, potom musíte ešte vyvinúť obrovské úsilie, aby ste požadovaný stav skutočne dosiahli a aby nebol len príjemným výplodom Vašej fantázie. Úspešní ľudia sú vášniví, disciplinovaní a sústredení na svoj cieľ – dlhodobo.

V čom chcete preraziť?

Treba si odpovedať na otázku, v čom chcete podnikať. Ideálne, ak nájdete medzeru na trhu – niečo, o čo by bol veľký záujem, ale taká služba či tovar vo Vašom meste alebo na Slovensku chýba. Nemusíte vymyslieť ani niečo nové, rovnako nemusíte byť žiaden génius, aby ste uspeli v podnikaní. Stačí ak sa inšpirujete úspešnými podnikateľskými nápadmi zo zahraničia. Je niečo, čo povedzme v USA dobre funguje a na Slovensku sa toho ešte nikto nechytil? Prečo by ste to nemohli byť práve vy, ktorý túto službu predstaví na Slovensku? Často prichádzajú skvelé nápady práve vtedy, keď relaxujete a mozog vypne od každodenných starostí – na dovolenke alebo keď sa sprchujete či idete spať. Alebo vtedy, keď hľadáte nejaký tovar a službu a zistíte, že v podstate nikto ju neponúka.

V čom podnikať – vymyslenie podnikateľského nápadu a oblasti businessu je jeden z najkľúčovejších faktorov, od ktorých bude závisieť, či nakoniec uspejete.

Forma podnikania: na živnosť alebo eseročku?

Aj jedna aj druhá forma podnikania má svoje plusy a mínusy. Či podnikať formou živnosti alebo sro je téma na samostatnú kapitolu, v ktorej sa budeme venovať v ďalšom článku. Teraz aspoň stručne výhody a nevýhody oboch foriem podnikania:

Živnosť:

Plusy Mínusy
možnosť získať príspevok od štátu ručenie celým majetkom
nízke náklady na založenie / zrušenie vyššie odvody (zdravotná, sociálna poisťovňa)
prvý rok oslobodenie od platenia v sociálnej poisťovni 25 % daň z príjmu pri príjme od 2867 € / mesačne
nezdaniteľné minimum horší imidž
jednoduché účtovníctvo  
možnosť pozastavenia činnosti  

 

s.r.o.

Plusy Mínusy
nižšie odvody vyššie náklady na založenie
možnosť neplatiť odvody vôbec žiadne (ani do zdravotnej poisťovne ani do sociálnej) podvojné účtovníctvo (vyššie náklady)
Nižšia daň z príjmu (23 %)  
Ručenie majetkom firmy  
Lepší imidž  

 

To či sa Vám viac oplatí živnosť alebo sro treba riešiť z dlhodobého hľadiska a s nadhľadom. Ja osobne považujem za najdôležitejší faktor finančnú zodpovednosť a záväzky firmy. Z tohto pohľadu je jednoznačne výhodnejšia eseročka, pri ktorej sa ručí len majetkom firmy pri začiatku podnikania a neskôr maximálne len majetkom firmy samotnej. Živnostník pri neuváženom podnikaní môže ľahko prísť o celý svoj majetok, vrátane strechy nad hlavou…