Nájsť si zamestnanie nie je v dnešnej dobe zrovna najľahšie. Je to o to frustrujúcejšie, ak ste čerstvým absolventom, máte viac ako 55 rokov alebo bývate v Prešovskom kraji, kde je spomedzi všetkých regiónov Slovenska dlhodobo najvyššia nezamestnanosť. Nech už patríte do akejkoľvek vekovej kategórie alebo pochádzate z ktoréhokoľvek kúta Slovenska, šance na úspech zvýšite tým, že sa vyvarujete zbytočných chýb, ktorých sa často dopúšťajú uchádzači o zamestnanie v zápale hľadania práce. Ponúkame niekoľko tipov, vďaka ktorým si nájdete uplatenie oveľa rýchlejšie.

Hľadám si prácu. Ako mám postupovať?

1. Hľadaniu sa venujte naplno

Každý deň si pozriete nové inzeráty na profesia.sk vyberiete si jeden alebo dva a na tie odpoviete? To nestačí. Hľadaniu práce by ste sa mali venovať čo najdlhšie, minimálne 5 hodín denne. Iste, nedá sa porovnávať množstvo ponuky práce v oblasti administratívy a ponuky na vysoko špecializované a manažérske pozície. V prípade, že je nových inzerátov málo, skúste aktívnejší prístup. Vyhľadajte si firmy, v ktorých by ste mali záujem pracovať, oslovte ich personálne oddelenie s tým, že im ponúknete svoje skúsenosti a znalosti. Aj keď vybraná firma aktuálne nemusí mať žiadne voľné pozície, uložia si Váš životopis do databázy a v budúcnosti Vás môžu osloviť s ponukou práce šitou na mieru pre Vás.

Hľadanie práce naplno si však v žiadnom prípade nevysvetľujete ako: „Čím viac životopisov pošlem, tým lepšie a tým väčšia šanca na úspech.“ Skôr naopak, reagujte iba na ponuky, pri ktorých spĺňate základné požiadavky na prax a vzdelanie, alebo veľkú väčšinu z nich.

Firmy vždy v popise práce opíšu ideálneho kandidáta / kandidátku, no realita na trhu sa často od ich požiadaviek na míle vzďaľuje, preto sú neskôr ochotní zo svojich požiadaviek zľaviť. Ak je však v inzeráte vyslovene uvedené „prax v oblasti verejného obstarávania 5 rokov je podmienkou“, tak určite na takúto ponuku nereagujte, ak ste čerstvým absolventom ekonomickej univerzity. Iba sa tým zosmiešnite. Ak sa však vyžaduje obchodná prax v oblasti automobilového priemyslu v rozsahu 5 rokov, a vy máte iba 4 roky praxe, tak si životopis kľudne pošlite. Jeden rok chýbajúcich skúseností môžete ľahko dorovnať svojimi výsledkami.

2. Spíšte si zoznam firiem, ktorým ste reagovali na ponuku práce

Business pohovorVytvorenie zoznamu firiem, kam ste poslali životopis, kedy a na akú pozíciu ste reagovali, Vám ušetrí tiež množstvo nepríjemností. Do zoznamu je vhodné uviesť aj prípadnú komunikáciu so zamestnávateľom – pozvali Vás na pohovor, aký bol výsledok? Niektoré veľké nadnárodné spoločnosti – napríklad IBM, Dell či Accenture majú vždy aktuálnych niekoľko desiatok voľných pozícií na ktoré hľadajú vhodných ľudí. Dobrý dojem určite nespravíte, ak z 25 voľných pozícií budete reagovať na 20 – s tým istým nezmeneným motivačným listom. Ak to spravíte, personálne oddelenie danej firmy Vás bude považovať za zúfalca, ktorý si ani neprečíta požiadavky. Ak si však myslíte že na dve inzerované ponuky ste naozaj vhodný kandidát, tak si CV-čko bez obáv pošlite aj dva krát do tej istej firmy.

Detailný zoznam firiem spolu s ponukami, na ktoré ste reagovali a poznámkami o ďalšom postupe Vám môže byť nápomocný aj keď si budete o niekoľko rokov hľadať prácu.

3. Využite všetky možnosti

Prácu si nemusíte hľadať iba na pracovných portáloch, na webových stránkach jednotlivých spoločností a v dennej tlači. Určite nezabudnite navštíviť pracovný veľtrh, na Slovensku je najznámejší Profesia days, ktorý sa každoročne koná v Inchebe v Bratislave. Stovky firiem tam prezentujú voľné pracovné pozície, personalisti radia ako si správne napísať životopis a ako sa správať na pohovore. Profesia days je skvelý zdroj pracovných ponúk najmä pre absolventov a mladých ľudí do 30 rokov, ktorí tvoria drvivú väčšinu návštevníkov tohto veľtrhu.

Výborný zdroj na nájdenie zamestnania a oslovenie potenciálneho zamestnávateľa je sociálna sieť LinkedIn.com, ktorý funguje na podobnom princípe ako Facebook, s tým rozdielom, že všetko sa tam točí okolo kariéry. Prostredníctvom LinkedIn môžete nadviazať skvelé kontakty s inými profesionálmi z rovnakej oblasti, personalisti tam pravidelne zverejňujú nové pracovné ponuky. Aby ste mali prehľad o nových pracovných pozíciách, nadviažte kontakty s HR manažérmi a HR špecialistami firiem, kde by ste mali záujem pracovať. Na škodu tiež nie sú kontakty s personálkami. Aktívni konzultanti personálnych agentúr komunikujú s potenciálnymi kandidátmi nielen prostredníctvom pracovných portálov, LinkedIn ale napríklad aj na Facebooku či na Twitteri.

4. Dobrý motivačný list je základ

Formuláciu motivačného listu určite nepodceňujte, nakoľko je to jedinečná príležitosť zaujať osobu poverenú výberovým konaním. Motivačný list by sa mal začínať milým oslovením konkrétnej osoby. V ponuke práce si zistite, kto je poverený výberom vhodného kandidáta. Vo väčšine pracovných ponúk nájdete konkrétne meno. Oveľa viac podchytíte pozornosť personalistu / personalistky, ak motivačný list začnete s oslovením. Napríklad „Vážená pani Vavríková, reagujem na Vašu ponuku práce SAP FICO konzultant zverejnenú na portáli profesia.sk…“ ako iba suchopárnym „Dobrý deň. Mám záujem o prácu SAP konzultanta….“.

V tele samotného motivačného listu uveďte svoje skúsenosti, prax a vzdelanie a dôvod, prečo sa domnievate, že by ste mohli byť vhodným kandidátom – kandidátkou na inzerovanú pozíciu. Nestačí napísať iba skúsenosti – vymenovanie predošlých zamestnávateľov a pozície, ale uveďte aj Vaše konkrétne výsledky. Napríklad ak ste pracovali ako obchodný manažér pochváľte sa tým, na koľko percent ste splnili (predčili) svoj plán, akých významných klientov ste svojím pričinením získali a podobne. Personalistu a potencionálneho zamestnávateľa totižto najviac zaujímajú Vaše VÝSLEDKY. Nemusíte ich uvádzať podrobne, stačí spomenúť len tie najdôležitejšie – zároveň tak v čitateľovi zanecháte pocit, že sa o Vás bude chcieť dozvedieť viac. Na záver nezabudnite prejaviť ochotu vysvetliť v prípade záujmu podrobnosti Vašej praxe na osobnom stretnutí. Zanechajte na seba aj kontaktné údaje, najmä tel. číslo a email, na ktorom budete očakávať vyjadrenie.

5. Životopis by mal byť tip-top

Dobre napísaný životopis by mal ísť ruka v ruke s pútavým motivačným listom. „Neodfláknite“ ani jeden zo spomínaných dokumentov.

Profilová fotka

Čo upúta pozornosť v životopise najviacej okrem praxe a vzdelania, je fotografia. Fotka samozrejme nie je povinnou súčasťou, ale je dobré, ak ju pridáte. Najmä vtedy, ak sa na nej tvárite vľúdne a profesionálne. Čudovali by ste sa, koľko „kočiek“ miesto decentnej fotografie tváre si na životopis prilepí fotku v tielku s výstrihom pomaly až „po brucho“ – s nádejou, že svojím bujným poprsím oslovia budúceho zamestnávateľa. Pokiaľ teda netúžite po kariére vo verejnom dome, takýmto nanajvýš nevhodným profilovým fotkám by ste sa mali vyhnúť. Nikoho tým neoslovíte a HR oddeleniu budete akurát tak na smiech.

Meno a kontaktné údaje

Úplne v úvode, hneď vedľa profilovej fotografie by mali byť základné údaje – ako je meno a priezvisko, adresa bydliska, email a telefonický kontakt. Neuvádzajte rodinný stav, počet detí, rodné číslo a podobne.

Dosiahnuté vzdelanie

Po osobných údajoch nasleduje vzdelanie. Ako prvé uveďte najvyššie dosiahnuté vzdelanie – teda ak máte vysokoškolské vzdelanie, uveďte najskôr univerzitu, na ktorej ste študovali, obor, dosiahnutý titul, potom pokračujte strednou školou. Pri osobách s vysokoškolským vzdelaním, prípadne s doktorátom nie je potrebné uvádzať základnú školu – keďže ste získali diplom, je predsa jasné, že ste museli skončiť aj základnú školu.

Prax

Rovnako ako pri vzdelaní, začínajte od posledného zamestnania, uveďte názov firmy, Vašu pracovnú pozíciu, oblasť v ktorej firma pôsobí (pokiaľ sa jedná o neznámu firmu). Životopis by mal byť stručný, no na druhej strane by malo byť z neho zrejmé, čo ste dosiahli, čo viete a čo môžete novému zamestnávateľovi ponúknuť. Určite nešetrite priestor na popise práce.

Jazykové a počítačové znalosti a kurzy

V tejto sekcii ohodnoťte Vašu znalosť cudzích jazykov (len prosím neuvádzajte čeština – výborná znalosť, nikoho tým neohúrite!). Taktiež uveďte Vaše počítačové znalosti jednotlivých programov či programovacích jazykov. Snáď netreba ani pripomínať, že taký programátor nemusí v životopise uvádzať že má výbornú znalosť Wordu či Excelu. Zamestnávateľa viac bude zaujímať znalosť PHP, Java, Javascript, C++ či C#.

6. Prehľadne, stručne, ale povedzte všetko dôležité

Takýchto zásad by ste sa mali držať pri písaní životopisu. Nikoho nebaví čítať dlhé strany neštruktúrovaného textu. Uvedomte si, že taký personalista dostane denne desiatky až stovky životopisov. Na rozsiahle vysvetľovanie budete mať priestor na pohovore.

7. Neklamte a nepreceňujte svoje schopnosti

V životopise vždy uvádzajte iba pravdivé údaje. Nepreceňujte svoje skúsenosti a jazykové znalosti. Na prípadné klamstvá a polopravdy sa skôr či neskôr prípade. Často sa klamár odhalí už pri prvých testoch, kedy sa zrazu z „výbornej znalosti angličtiny“ stane len základná. Ako človek, ktorý nehovorí pravdu budete vnímaný prinajmenšom „s rezervou“.

8. Buďte iný

Aj keď je splnenie požiadaviek uvedených v pracovnej ponuke základným predpokladom pre nájdenie práce, nikdy nie je na škodu, ak sa trochu odlíšite od stoviek iných záujemcov vytvorením zaujímavého životopisu v grafickej podobe, kde uvediete všetky dôležité informácie a zároveň Vaše CV bude „trčať z davu“.

Ako na grafický životopis?

Pútavý, farebný a netradičný životopis si môžete jednoducho a zadarmo vytvoriť na stránke https://create.visual.ly/

Stačí sa prihlásiť cez LinkedIn a vybrať si z niekoľkých šablón. Základné informácie o Vás, skúsenosť a vzdelanie môžete postupne pridávať, alebo ich môžete nahrať priamo z Vášho LinkedIn účtu. Váš novo vytvorený životopis môžete jedným kliknutím publikovať na LinkedIn alebo si ho vytlačiť a rozposlať firmám miesto nudného klasického životopisu.

Ako to bude vyzerať? graficky zivotopis vzor

 

9. Na pohovor sa pripravte

Na pohovor nestačí prísť iba slušne oblečený, pekne upravený a navoňavkovaný. Je dôležité si vopred zistiť čo najviac informácii o danej spoločnosti (pri „snorení“ choďte do detailov, neuspokojte sa so sekciou „O nás“ z ich webových stránok). Taktiež si pripravte jasné a presvedčivé argumenty, prečo si myslíte, že budete pre firmu prínosom. Pohovor neberte iba ako priestor, kde sa Vás budú pýtať a vy budete odpovedať – skôr naopak, pýtajte sa otázky ohľadom fungovania firmy, ich plánov do budúcnosti, ohľadom konkrétnej pracovnej pozície. Otázkami dáte najavo Váš záujem o miesto. Na záver sa nezabudnite poďakovať osobe, ktorá s Vami viedla pohovor za čas.