Každý, kto sa živí predajom tovarov alebo služieb – či už to je majiteľ firmy, drobný živnostník alebo zamestnanec – obchodný manažér alebo obyčajný predajca, by sa mal snažiť o získanie čo najväčšieho počtu nových klientov, z ktorých bude mať firma profit. Samozrejme, rovnaké úsilie by sa malo byť vynaložené na starostlivosť a udržiavanie vzťahov s existujúcimi zákazníkmi, ale to je téma na samostatný článok.

V tomto príspevku sa budeme venovať práve otázke získavania nových klientov, konkrétne jednému z najúčinnejších nástrojov pri zviditeľňovaní Vašej firmy alebo Vášho mena v online prostredí – inbound marketingu. Vravíte, že aj vy venujete kvantum času rozširovaniu radov nových zákazníkov, no tento pojem Vám je celkom cudzí? Nevadí, možno až tak „mimo“ nie ste, možno inbound marketing denno-denne používate, len ste nevedeli, že „to“ má aj odborný názov.

Ste vyhľadateľný?

Síce neexistuje slovenský preklad anglickej frázy „inbound marketing“, no najbližšie má k nemu slovné spojenie marketing vyhľadateľnosti. O čo sa jedná?

Je to marketingová stratégia, ktorá sa snaží uplatniť všetky možné spôsoby a taktiky ako „byť vyhľadateľný“ na webe potenciálnymi zákazníkmi. Cieľom je upútať pozornosť a pritiahnuť zákazníkov na Vašu web stránku a tým pádom aj do Vašej firmy. Inbound marketing zlepšuje povedomie o značke, zlepšuje pozície vo vyhľadávačoch, privádza na Vaše webové stránky viac užívateľov, snaží sa o budovanie dlhodobých vzťahov so zákazníkmi a neustále pracuje na posiľňovaní dôveryhodnosti a reputácie – skrátka sen každého majiteľa komerčnej webovej prezentácie.

Čerešnička na torte? Je to úplne zadarmo

zasah do cierneho -IBMnožstvo výhod, ktoré so sebou prináša táto marketingová stratégia, ešte nemusí zhltnúť Váš celoročný rozpočet na reklamu. Využiť ho môžu aj tí, ktorí ešte len začínajú s podnikaním, a ktorí pre nedostatok finančných prostriedkov nemôžu veľa investovať do reklamy – inbound marketingové stratégie sa dajú implementovať aj celkom zadarmo. O tieto stratégie sa však nezaujímajú iba chudobní podnikatelia, ktorí sa zúfalo snažia rozbehnúť svoj biznis, ale aj etablované firmy, ktoré majú k dispozícii obrovské rozpočty na propagáciu a ktoré si pravidelne platia a využívajú napríklad TV, rádio reklamu, PPC, direct mailing, banerovú reklamu a podobne. Všetky vyššie uvedené platené reklamy za zaraďujú ku klasickým formám outbound marketingu. Dôvodov, prečo aj firmy s viac ako štedrým budgetom na propagáciu, využívajú bezplatné inbound marketingové stratégie, je viacero. Prvým je skutočnosť, že ľudia začínajú byť alergickí na okatú reklamu, ktorá sa často používa pri outbound marketingu. Tento spôsob propagácie je navyše často prehliadaný. Výsledok? Na platenú reklamu vo vyhľadávačoch napriek čoraz nenápadnejšiemu vzhľadu a najlukratívnejšiemu umiestneniu na vrchu stránky kliká málo ľudí (iba cca 18 %). Až 82 % sa zaujíma o neplatené výsledky vyhľadávania – ľudia ich skrátka považujú za dôveryhodnejšie. Podobne sa správajú užívatelia na sociálnych sieťach, platená inzercia zaujme len mizivé percento ľudí a väčšinou sa aj tak jedná iba o zvedavcov, ktorí nakoniec nič nekúpia.

Jedným z najúčinnejších spôsobov, ako prilákať pozornosť potenciálnych zákazníkov a premeniť ich na klientov ochotne vyťahujúcich platobné karty a peňaženky je inbound marketing.

Ako na to? Robte marketing ktorí ľudia milujú

Inými slovami, snažte sa zaujať na správnych miestach tých správnych ľudí zaujímavým obsahom. Iba takýmto spôsobom sa stane Vaša prezentácia pre ľudí užitočná, a oveľa ľahšie ju príjmu ako keď sa niečo snažíte predávať „nasilu“. Každý priemerne inteligentný človek vie intuitívne vycítiť, či sa skutočne snažíte pomôcť riešiť jeho/jej problém alebo či sa len snažíte predať a nabaliť si vlastné vrecká. Stratégia podnikania založená na pomoci a riešení problémov zákazníka sa osvedčuje najmä z dlhodobého hľadiska. Možno ste na vlastnej koži zažili, že Vám sympatická predavačka dobre poradila, aby ste si výrobok XY nekupovali, lebo Vám nesvedčal, nebol vhodný pre Vaše účely…Napriek tomu, že v ten deň Vám nič nepredala, získala verného klienta, ktorý nielenže v jej obchode pravidelne nakupuje, ale ho aj odporúča svojim známym.

To je aj cieľom inbound marketingu, akurát že vo webovom prostredí. Využitím všetkých dostupných kanálov by ste mali poskytovať užívateľom informácie, ktoré sa týkajú Vášho produktu či služby, ktoré „okato“ neprezentujú Vašu firmu, ale ktoré v prvom rade dávajú odpovede na otázky návštevníkov – Vašich potenciálnych klientov. To môžete robiť rôznymi kanálmi. Najlepšie je začať s blogom, do ktorého budete pravidelne prispievať. Prejavte ochotu a odpovedajte na otázky návštevníkov webu. To, čo sa možno niekomu zdá ako strata času (odpovedať na otázky užívateľov) môže byť pre iného skvelou inšpiráciou na nové články. Ak vydržíte blogovať dostatočne dlho a pravidelne, uvidíte, že návštevníci sa na Vašu stránku pohrnú – zadarmo, bez toho, aby ste si museli kupovať drahú ppc reklamu. Navyše, na rozdiel od platenej inzercie, v očiach zákazníkov nadobudnete cennú povesť profesionála a serióznej firmy a to je niečo, čo obyčajných návštevníkov webu mení (skôr či neskôr) na skutočných klientov.

Kanálov, pri ktorých môžete využívať inbound marketing je viacero – umiestňovanie rôznych návodov „ako na to“ na youtube s nenápadným logom a odkazom na Váš web, ďalej poskytovanie rozhovorov, materiálov a užitočných informácií z Vášho oboru obsahovým webom, ktoré výmenou za cenné rady pre ich návštevníkov radi poskytnú odkaz na Vašu webovú prezentáciu. Ďalším spôsobom je radiť užívateľom na fórach alebo na sociálnych sieťach – opäť bez lacného prezentovania vlastnej firmy, ale s cieľom predovšetkým pomôcť. Pokiaľ si získate dôveru ľudí tým, že im zdarma poradíte, ľahko ich premeníte na platiacich klientov.

Napríklad firma ktorá sa zaoberá predajom a montážou podláh by mala mať okrem ponúkaných výrobkov na svojom webe okrem samotných výrobkov aj informačnú sekciu, v ktorej poskytuje informácie o výhodách a nevýhodách jednotlivých druhov drevín, o ich tvrdosti a iných charakteristikách, spôsobe povrchovej úpravy (kedy lakovať, kedy voskovať…) návod na ošetrovanie, informácie o možnostiach použitia spolu s podlahovým kúrením (do akej hrúbky a pod.) spolu s návodom na pokládku a podobne. Žiaľ pokiaľ si prezriete stránky predajcov masívnych podláh, väčšinou nájdete iba základné informácie, minimum sa snaží na svojich weboch skutočne odpovedať na otázky, ktoré užívateľov zaujímajú. Je to škoda – sami sa pripravujú o množstvo zákaziek…