Kolky v papierovej podobe majú červenú. Nahradia ich e-kolky za ktoré sa bude dať zaplatiť aj platobnou kartou – Finanza.sk

Kolky v papierovej podobe majú červenú. Nahradia ich e-kolky za ktoré sa bude dať zaplatiť aj platobnou kartou

Možno ste podobnú situáciu zažili na vlastnej koži – vystojíte si dlhú radu na úrade, podávate si žiadosť alebo potrebujete získať nejaké povolenie a naraz sa od pani úradníčky dozviete nepríjemnú správu – poplatok za podanie žiadosti je vyšší ako ste si mysleli a Vám chýbajú kolky. Či chcete alebo nie, musíte ísť na pobočku Slovenskej pošty, aby ste si kúpili kolok v potrebnej výške. Potom sa víťazoslávne vraciate na úrad, opätovne sa postavíte do dlhočizného radu, vybavia zopár ľudí…Zrazu sa dvere rozdrapia a pani úradníčky odchádzajú na hodinovú obednú prestávku… Situácia na „porazenie“…Utešiť môže akurát tak skutočnosť, že už onedlho bude pobehovaniu medzi úradom a poštou a naspäť koniec. Za správne poplatky štátu sa bude dať zaplatiť priamo na úradoch prostredníctvom elektronických kolkov.

Novinka „odsúdená na úspech“

Ostrá prevádzka systému e-kolok začína od 1.júla 2014, no už od začiatku roka prebiehalo testovanie – skúšobná verzia systému na piatich vybraných pracoviskách rezortu vnútra. Na základe veľkého počtu predaných e-kolkov počas testovacej prevádzky je jasné, že o túto novinku bude zo strany občanov veľký záujem.

Elektronický systém platenia a zúčtovania poplatkov bude spravovať Slovenská pošta

Systém elektronických kolkov si vyžiadal tučnú investíciu – rezort financií odhadoval, že zhltne maximálne 11,98 milióna EUR, z toho 5,3 milióna bolo financovaných z eurofondov určených na informatizáciu. Štát prispel len malou sumou k fondom EÚ, zvyšok dofinancovala Slovenská pošta, ktorej bol lukratívny biznis s elektronickými kolkami pridelený štátom a to bez súťaže, ako informoval denník SME. Rezort financií výber Slovenskej pošty bez súťaže zdôvodňoval tým, že Slovenská pošta mala s predajom a distribúciou skúsenosti…V podstate tak vymenila jeden biznis – papierový za ďalší – elektronický.

Ako budú fungovať e-kolky?

Úhradu správnych a súdnych poplatkov budeme môcť od 1.7. 2014 realizovať elektronicky prostredníctvom nasledovných technických zariadení:

kiosk, čo je v podstate samoobslužné zariadenie, ktoré umožní zákazníkovi úhradu správneho/ súdneho poplatku. Zaplatiť sa bude dať aj zadaním nominálnej hodnoty. Kiosky budú inštalované na vysoko frekventovaných úradoch s vyššími objemami platieb.

E-kolkovač – toto menšie zariadenie vyzerá ako registračná pokladnica, ktorá bude inštalovaná na priehradke príslušného úradu a obsluhovať ju bude zamestnanec úradu. E-kolkovače sa budú využívať na úradoch s menšími objemami platieb.

Soft pokladňa – uzatvára trojicu nových technických zariadení, ktoré sa od júla objavia na úradoch. Soft pokladňa je SW inštalovaný na počítači priehradky úradu, ktorú bude tiež obsluhovať poverený zamestnanec úradu.

Do prevádzky by sa malo dostať až 300 samoobslužných kioskov, 700 e-kolkovačov, 800 softvérových pokladní.

Budete platiť platobnou kartou, alebo v hotovosti?

Za elektronické kolky budeme môcť zaplatiť aj platobnou kartou, dokonca aj bezkontaktne. E-kolky sa budú dať nakúpiť aj tradičným spôsobom – v hotovosti, no v tomto prípade bude zákazník limitovaný sumou 300 €.

Ako na to?

Zakúpenie kolku nebude o nič zložitejšie ako kúpa „známkového“ kolku na pošte. Ak sa rozhodnete využiť služby kiosku (pred samotným podaním), z dotykovej obrazovky vyberiete požadovaný poplatok (bude na výber iba zo zadefinovaných poplatkov príslušného úradu, aby sa človek v spleti viac ako 1000 položiek ktoré sú súčasťou aktuálneho sadzobníka správnych a súdnych poplatkov ). Po platbe – či už hotovostnej alebo bezhotovostnej, kiosk vytlačí potvrdenie o úhrade poplatku a doklad o platbe. Potvrdenie o úhrade poplatku si odložte – budete ho potrebovať pri podaní na úrade. Kiosk dokáže vydať sumu max. 99,50 EUR. V prípade, že výdavok bude vyšší ako 99,50 €, systém vytlačí Potvrdenie pre vyplatenie výdavku a prevádzkovateľ systému, teda Pošta výdavok vráti neskôr (na základe žiadosti zákazníka).

Pokiaľ bude úrad disponovať len e-kolkovačom či soft pokladňou, zákazník zaplatí priamo úradníkovi, ktorý mu po platbe odovzdá potvrdenie o úhrade poplatku a doklad o platbe v hotovosti resp. platobnou kartou.

Čo je dobré vedieť

Zavedením systému e-kolkov však staré papierové nestrácajú platnosť (tie sa budú dať tak ako doteraz kúpiť až do 30.novembra 2014). Prechod zo starého systému na nový bude postupný. Papierovým kolkom symbolicky zamávame na definitívnu rozlúčku až v januári 2015. Nepoužité kolky sa budú dať vrátiť na základe písomnej žiadosti adresovanej Slovenskej pošte a to v období od 1.12. 2014 do 30.11.2015.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

Poslať odpoveď »