Snažili ste sa niečo v minulosti predať na inzerát? Áno? Možno ste si v tom momente neuvedomili, že ste sa pri tvorbe textu venovali činnosti ktorej prischol aj v našich končinách anglický názov copywriting. Jednoduchá definícia neznalého človeka poučí, že copywriting (tvorba textov) je tvorivá činnosť, pri ktorej sa vytvárajú pútavé texty, s cieľom predať.

Žiaden podnikateľ by nemal podceňovať význam copywritingu pre svoj biznis

Nie je totižto jedno, kto a akým spôsobom Vám vymyslí slogan, napíše reklamné texty pre katalógy či webové stránky. Môžete investovať tisícky eur do najmodernejšieho dizajnu webu či do propagačných materiálov tlačených na tom najkvalitnejšom papieri – tie však nebudú mať pre Vaše podnikanie žiaden prínos, pokiaľ nebudú vyšperkované tým správnym textom.

pisaci strojSprávne napísaný text dokáže zázraky

Okrem toho, že musí byť pre čitateľa atraktívny (musí zaujať), netreba zabúdať na to, že copywriting nie je písanie hocijakých, ale reklamných textov. Cieľ dobrej reklamy a dobrého reklamného textu je rovnaký: PREDAŤ.

Umeniu podpory predaja formou reklamy sa ľudia učili od nepamäti

Už v babylonských námorných prístavoch si obchodníci najímali ľudí, ktorí mali za úlohu čo najhlasnejšie a čo najväčšiemu počtu ľudí oznamovať, že prišiel nový obchodník s exkluzívnym tovarom – s vyberavými vínami, tkaninami a exotickými koreninami (čo boli v podstate priekopníci zvukovej reklamy). Alebo napríklad v gréckom meste menom Ephesus sa našla najstaršia vizuálna reklama, stará až 2000 rokov. Bol to odtlačok nohy so srdcom a ženou s dlhými vlasmi, ktorý v preklade znamenal „choď týmto smerom a nájdeš ženu“. Cieľom bolo nasmerovanie k miestnemu verejnému domu.

Rozvoj reklamy ako špecifického oboru a profesie však nastal až v 19 storočí, ruka v ruke s ekonomickým rozmachom. V roku 1869 vznikla prvá reklamná agentúra N.W.  Ayer & Son, ktorá ponúkala komplexné marketingové služby. V reklamných agentúrach postupne začala špecializácia na jednotlivé pozície: reklamný agent, ilustrátor, researcher a copywriter. A práve textári si vychutnávali „position souveraine“ teda výsostné postavenie v teame.

Žiaľ, s nástupom internetu toto remeslo v povedomí verejnosti tak trochu upadá a to je veľká škoda.

Písanie pre web

Je to najmä v súvislosti s web copywritingom (písaním textov pre web) po ktorom je síce veľký dopyt, no kvalita textov stále, slušne povedané „pokuľháva“.

Zákazník – podnikateľ, čo si na túto službu najme „copywritera“, a je ochotný zaplatiť za článok maximálne tak drobné mince nemôže očakávať, že dostane kvalitný výsledok. Skôr naopak – výsledkom bude blábol, ktorý nikoho nepresvedčí, že by si mal daný tovar či službu objednať. Články s nízkou kvalitou nielenže nič nepredajú, ale dokonca poškodzujú značku a povesť firmy.

Pokiaľ chcete, aby texty padli na úrodnú pôdu, budete si musieť priplatiť

Cena za copywriting sa najčastejšie stanovuje individuálne až po dôkladnom oboznámení sa s novým projektom. Pokiaľ má práca zahŕňať aj analýzu a tvorbu koncepcie, tak bude výsledná faktúra samozrejme vyššia. Copywriteri však pri cenotvorbe najviac zvažujú časovú náročnosť, kreativitu a rozsah práce, samotná dĺžka textu by nemala byť smerodajná (preto cenníky za normostranu sú väčšinou nepoužiteľné).

Napríklad vymyslieť niekoľko trefných predajných bodov ktoré zaujmú, pobavia, oslovia a hlavne presvedčia k predaju, vyžaduje možno niekoľko hodín rozmýšľania, no napísané sú za päť minút…z toho dôvodu by sa cena nemala odvíjať od samotného rozsahu textu. Pri výbere copywritera si vyžiadajte referencie, len tak spoznáte, či Vám štýl písania vyhovuje.

No a ako spoznáte vynikajúceho copywritera od priemerného?

Po ovocí ho poznáte (od presvedčivosti jeho práce). Pomôcť si môžete 8 bodmi, ktoré pomenoval skvelý copywriter Robert W. Bly v článku The Fundamentals of Persuasive Writing (Základy presvedčivého písania). Podľa neho každý presvedčivý reklamný text musí:

  • získať pozornosť čitateľa
  • sústrediť sa na potreby zákazníka (ponúknuť mu riešenie)
  • zdôrazniť benefity, ktoré mu Vaše riešenie prinesie
  • odlíšiť sa od konkurencie
  • dokázať čitateľovi, že neklamete. Ak v predchádzajúcom bode tvrdíte, že ste lepší, rýchlejší alebo lacnejší ako konkurencia, to je len Vaše tvrdenie. Skeptickí zákazníci Vám veriť nebudú. Musíte im dokázať, že vaše tvrdenia sú pravdivé.
  • vzbudiť dôveryhodnosť
  • pridať hodnotu
  • končiť s výzvou na akciu (zavolajte na…, pre viac informácii…,objednať môžete na…, )

Aj keď sú všetky vyššie uvedené zásady dôležité, špeciálnu pozornosť sa oplatí venovať 2. bodu:

Pri tvorbe textu sa sústreďte v prvom rade na potenciálneho zákazníka a nie na samotný predaj produktu. Je dôležité uvedomiť si, že klientov motivujú vlastné sebecké záujmy. Každý potenciálny klient sa zaujíma predovšetkým sám o seba – chce naplniť svoje ciele, túžby, potreby. Vaša firma, produkty či služby, ktoré poskytujete, zákazníka zaujímajú iba natoľko, nakoľko dokážu naplniť jeho potreby alebo vyriešiť jeho problémy. Pochopenie tejto jednoduchej zásady je jedným z hlavných kľúčov k zvýšeniu objemu predaja, čo je cieľom každého cieľavedomého obchodníka.