Peniaze omylom zaslané na iný účet. Dajú sa získať späť? – Finanza.sk

Peniaze omylom zaslané na iný účet. Dajú sa získať späť?

Kým niektorí pred odoslaním platby zvyknú správnosť údajov – predovšetkým čísla účtu príjemcu a sumu niekoľko krát po sebe skontrolovať aby sa uistili, že platba prebehne v poriadku, iní len v rýchlosti zadajú číslo účtu, sumu a ďalšie požadované údaje a platobný príkaz odošlú bez predchádzajúcej kontroly. Stačí malá nepozornosť a máte postarané o ďalší a k tomu zbytočný problém navyše.

Dajú sa omylom zaslané peniaze na iný účet vôbec vrátiť späť ich roztržitému odosielateľovi? Dajú, aj keď úplne jednoduché to nebude. Všetko totižto bude závisieť od dobrej vôle príjemcu platby. Pokiaľ nebude ochotný peniaze vrátiť, môže drobná nepozornosť pri zadávaní platby skončiť ťahanicami na súde.

Čo robiť, keď v momente odoslania zistíte, že ste sa pri vypĺňaní údajov pravdepodobne sekli? Pokiaľ bolo odosielaná suma nízka, možno sa viac oplatí mávnuť rukou nad neveľkou finančnou stratou, ako podstúpiť zdĺhavý proces žiadosti o vrátenie peňazí s neistým výsledkom.

Neexistujúci príjemca alebo zle zadaný formát: peniaze sa Vám vrátia automaticky

online platbaV každom prípade, väčšina platieb s nesprávne zadaným číslom účtu príjemcu sa vráti späť s tým, že platobný príkaz bol zrušený. Je to kvôli tomu, že ste síce zadali nesprávne číslo účtu, no našťastie banka zadanú kombináciu čísla účtu neakceptuje (napríklad nespĺňa požadovaný formát pre tuzemský alebo zahraničný platobný styk) alebo zadané číslo účtu neexistuje. V takom prípade nemusíte robiť nič, iba pár dní počkať. Banka Vám vráti peniaze na Váš účet väčšinou do dvoch pracovných dní s poznámkou, že číslo účtu neexistuje.

Nesprávne zadané číslo účtu, ktorý má reálneho príjemcu

Nepríjemnejšia situácia vznikne, pokiaľ sa Vám omylom podarí zadať také číslo účtu, ktoré reálne existuje. Vtedy bude potrebné na vrátenie peňazí vyvinúť viac úsilia. V prvom rade prekontrolovať, či platba už bola spracovaná. Pokiaľ sa daná transakcia čaká a spracovanie, platba sa ešte nezrealizovala, v tom prípade ešte stále máte možnosť operáciu stornovať priamo v internet bankingu zavolaním na info linku Vašej banky, prípadne osobne na pobočke. To je však možné iba vtedy, pokiaľ ste platbu zadali s oneskoreným dátumom splatnosti, cez víkend alebo sviatok.

Pokiaľ však platba prebehla, budete musieť podať „žiadosť o vrátenie neoprávnene prijatých peňažných prostriedkov“. Tlačivo žiadosti dostanete na pobočke banky, prípadne si ho môžete stiahnuť priamo z webu Vašej banky. Tlačivo je potrebné vyplniť, podpísať a odniesť na pobočku osobne alebo zaslať poštou na adresu banky.

Čo má obsahovať žiadosť o vrátenie neoprávnene prijatých finančných prostriedkov

V žiadosti klient, prostredníctvom svojej banky žiada príjemcu o vrátenie omylom zaslaných finančných prostriedkov. V žiadosti sa udávajú detaily chybnej transakcie ako číslo účtu neoprávneného príjemcu, číslo účtu odosielateľa, suma a mena, variabilný, konštantný a špecifický symbol.

Po odoslaní podpísanej žiadosti treba už len počkať, ako sa zachová neoprávnený príjemca – či dá príkaz na spätný prevod (peniaze vráti odosielateľovi) alebo či bude hrať mŕtveho chrobáka. Pokiaľ budete mať „šťastie“ na mŕtveho chrobáka (peniaze sa Vám do 3-4 týždňov nevrátia), jeho banka môže poskytnúť (pokiaľ to bolo v žiadosti uvedené) nevyhnuté údaje na identifikáciu jej klienta – neoprávneného príjemcu platby, a údaje o jeho účte, aby ste mohli omylom zaslané peniaze vymáhať súdnou cestou. Banka Vám totižto v takomto prípade môže poskytnúť identifikačné údaje o jej klientovi aj bez jeho súhlasu. To sa však neobíde bez poplatku. Treba podotknúť, že Vaša banka v procese hrá len sprostredkovateľskú úlohu a nenesie žiadnu zodpovednosť za výsledok.

Akonáhle identifikačné údaje o neoprávnenom príjemcovi obdržíte, už je všetko vo vašej réžii. Vaša banka má svoju sprostredkovateľskú funkciu odbavenú a odteraz budete peniaze „vymáhať“ samostatne. Čo najskôr kontaktuje neoprávneného príjemcu platby s tým, že mu ešte raz slušne vysvetlíte čo sa stalo, ospravedlníte sa za komplikácie, ktoré mu vznikli vďaka Vašej nepozornosti a budete dúfať, že príjemca to pochopí „podobrotky“. V opačnom prípade budete musieť pritvrdiť a trochu veci trochu posunúť správnym smerom spomenutím žaloby o vydanie bezdôvodného obohatenia. Vtedy väčšina neoprávnených príjemcov zmäkne a peniaze pošle dobrovoľne. Skutočne iba ojedinele, najmä pokiaľ sa jedná o väčšiu sumu peňazí, záležitosť končí na súde.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

1 Komentár »

  1. Ján máj 29, 2017 z 8:37 pm - Reply

    Dobrý deň chcel som sa spýtať ak som zadal dobre číslo účtu ale nezadal som variabilný symbol ani nič len číslo účtu sa mi vrátia peniaze ? A ak som dobre zadal číslo účtu ale zle som dal variabilný symbol tiež sa dá vrátiť na môj účet peniaze ?

Poslať odpoveď »