Kým niekto pri pozvaní na osobný pohovor do personálnej agentúry pocíti radostné chvenie, že je bližšie k získaniu pracovného miesta, pre iného to znamená zbytočné stretnutie, ktoré je však nutné absolvovať na to, aby sa dostal na „skutočný pohovor“ a ku „skutočnému zamestnávateľovi“. Ako je to teda v praxi, dokáže byť personálka nápomocná pri hľadaní práce, alebo je to len oštara, ktorá kandidátom berie vzácny čas a zamestnávateľom ťažko zarobené peniaze?

Ako fungujú personálky?

Predtým, než sa dostaneme k odpovedi, je vhodné aspoň v skratke načrtnúť, ako funguje trh práce a aké miesto v ňom majú personálne agentúry.

Majme zamestnávateľa – konzultačno-softvérovú spoločnosť, ktorá stále potrebuje nejakých nových programátorov, ktorí sa majú podieľať na vývoji informačných systémov na zakázku. Keďže firma sa zaoberá vývojom SW, a nie recruitmentom, členov personálneho oddelenia spočítate na prstoch jednej ruky. Personalisti z IT firmy nemajú dosť času ani kapacít na to, aby si všetkých ľudí do firmy hľadali svojpomocne, preto HR manager s radosťou privíta ponuku personálnej agentúry na vyhľadávanie vhodných kandidátov. Dôvod na využitie jej služieb je o to pádnejší, že agentúra si účtuje tkz. success fee – teda faktúru vystaví až vtedy, pokiaľ sa zamestnávateľ rozhodne s „dohodeným“ kandidátom uzatvoriť pracovnú zmluvu – inak sú všetky služby agentúry bezplatné, bez ohľadu na to, koľko práce na obsadení voľného pracovného miesta odvedie a bez ohľadu na to, s koľkými uchádzačmi sa stretne. Zaplatené dostane až vtedy, pokiaľ dôjde k uzatvoreniu pracovného pomeru.

HR manager IT firmy nemusí byť ani žiaden prefíkanec, aby mu došlo, že pri odmeňovaní personáliek výlučne formou success fee by bola škoda nevyužiť služby nie jednej, ale hneď viacerých agentúr. Aspoň si tak zvýši šance na nájdenie kvalifikovaného človeka s požadovanými skúsenosťami. Žiaľ, tento prístup zo strany zamestnávateľov do veľkej miery deformuje služby personálnych agentúr. Na malom slovenskom trhu sa potom pod vplyvom konkurenčného boja (neraz 5 agentúr, ktoré obsadzujú jedno miesto) začne hra o čas. Kto prvý pošle CV s profilom víťazného kandidáta, ten „zhrabne“ províziu. To samozrejme znižuje kvalitu zasielaných profilov.

Najdôležitejšia úloha personálnej agentúry – kvalitný predvýber kandidátov tak stráca na svojej váhe, čo nevrhá dobré svetlo na tento biznis.

Koľko na Vás zarobia?

na pohovoreDohoda medzi zamestnávateľom a agentúrou sa spečatí v momente, keď klient (v našom prípade IT firma) súhlasí s výškou provízie. Tá sa pohybuje spravidla pohybuje niekde medzi jedným a tromi mesačnými platmi kandidáta. Ak sa agentúre podarí skvelý úlovok – nájde skúseného – napr. Senior programátora, presne podľa požiadaviek klienta, s ktorým sa dohodne na plate 3500 EUR, personálka si tak celkom slušne zarobí – pri odmene vo výške trojnásobku platu až 10500 EUR.

Pokiaľ teda klient súhlasí s výškou provízie, agentúra alebo skôr agentúry sa môžu „pilne“ pustiť do práce, čo žiaľ, v slovenskom prostredí vo väčšine prípadov znamená jednu vec: skopírovanie inzerátu, zmazanie kontaktov na zamestnávateľa a jeho zverejnenie na pracovnom portály (ako napríklad profesia.sk, kariera.sk). V tom lepšom prípade si konzultant dá tú námahu, že inzerát trochu prepíše, zmení písmo a pozadie tak, aby vyzeral „originálnejšie“. Potom zostáva už len čakať, dokým sa niekto chytí a zareaguje na inzerát.

V prípade, že je potenciálna odmena dostatočne motivujúca (rozumej lepšie platená pozícia, špecialista…) konzultant možno mrkne do databázy a niekoľkých ľudí sa dokonca pokúsi aj aktívne osloviť.

Ak bola dohodnutá exkluzívna spolupráca medzi agentúrou a zamestnávateľom (vysoko špecializované pozície a pracovné miesta v top managemente) tak sa konzultanti personálnych agentúr podstatne viac zapotia – aktívne a priamo oslovujú adeptov a to aj tých, ktorí si prácu aktuálne nehľadajú. Priame oslovovanie sa volá headhunting (preklad do materčiny lovenie mozgov), to je ale téma na samostatný článok.

Oblúkom sa vyhnite preposielačom životopisov

Získanie životopisov na pracovné miesta, ktoré obsadzujú personálky však väčšinou začína a končí zverejnením inzerátu na dobre navštevovanom pracovnom portály. Potom už stačí spraviť iba pohovory s vybranými kandidátmi, aby sa klientovi neposielali úplní „blbci“ a prípadne k životopisom priložiť ešte krátky profil vybraných uchádzačov spolu s platovými očakávaniami.

Takýto prístup pre zamestnávateľa znamená nulovú pridanú hodnotu a pre kandidáta čas zbytočne strávený na ďalšom pohovore. Tkz. preposielačom životopisov sa treba oblúkom vyhnúť – nejde im o nič iné iba o kvantitu zaslaných profilov, z ktorých občas niečo kápne. Individuálny prístup, kariérne poradenstvo im nič nehovorí a u takejto personálky nečakajte, že sa dozviete niečo zaujímavé o obsadzovanom mieste či o potenciálnom zamestnávateľovi. Venujú Vám tak možno zopár minút času s cieľom Vaše CV rozposlať po celej republike.

Napriek tomu, že takýto „flákačský prístup“ bez akejkoľvek pridanej hodnoty pre kandidáta ale aj pre zamestnávateľa je pomerne bežný, netreba hneď všetky personálky hádzať do jedného vreca. Aj keď naďabíte na serióznu agentúru, to nič nemení na skutočnosti, že ju platí zamestnávateľ a nie kandidát, takže nepočítajte s tým, že Vám bude nejaký snaživý konzultant prácu aktívne vyhľadávať.

Existujú vôbec nejaké výhody spolupráce s personálnou agentúrou pre tých, ktorí si hľadajú prácu?

Výhodou pohovoru v serióznej agentúre je možnosť zoznámiť sa s viacerými pracovnými ponukami. Aj v prípade neúspechu v jednom výberovom konaní, konzultant môže posunúť Váš životopis iným zamestnávateľom (profesionál si však nedovolí do žiadnej firmy zaslať Váš životopis a osobné údaje bez Vášho vedomia a súhlasu). Ak máte za sebou zaujímavé pracovné skúsenosti, nie je vylúčené, že recruiter Vás bude kontaktovať v budúcnosti so zaujímavou pracovnou príležitosťou. A ktovie – možno práve táto ponuka bude znamenať pozitívny zvrat vo vašej kariére.

Takže odpoveď na otázku zo začiatku tohto článku: áno, personálka môže byť nápomocná pri hľadaní práce, pri splnení nasledovných podmienok.

  1. Máte dostatočne zaujímavý životopis, skúsenosti, vzdelanie – skrátka hodíte sa na obsadzované pracovné miesto
  2. Svoje osobné údaje a životopis pošlete serióznej agentúre.
  3. Stretnete sa s odborne zdatným a profesionálnym personálnym konzultantom, ktorý je dokonale oboznámený s pracovnou pozíciou, firemnou kultúrou a ktorý dokáže správne posúdiť a ohodnotiť uchádzačove predpoklady na danú pracovnú pozíciu. Samozrejmosťou by malo byť informovanie uchádzača o výsledkoch jednotlivých kôl pohovorov u zamestnávateľa – či už boli úspešné alebo nie.