Stále viac zamestnancov oceňuje možnosť pracovať z domu ako jeden z najlepších zamestnaneckých benefitov. Podľa Marcely Glevickej z portálu Profesia.sk firmy na Slovensku poskytujú možnosť práce z domu ôsmym percentám zamestnancov. V USA to je napríklad iba 4,3 % zamestnancov.

Dôvodov, prečo home office vyhľadáva stále väčší počet zamestnancov ako aj zamestnávateľov je hneď niekoľko.

Úspora času.

Odpadá tým veľmi nepríjemná povinnosť ktorou je každodenné dochádzanie do práce, čakanie v dopravných zápchach, prípadne čakanie na spoje. Pre niektorých zamestnancov, najmä tých, ktorí za prácou dochádzajú do iného mesta, predstavuje ranné a večerné dochádzanie hotové muky. Vstávať treba skoro ráno, aby sa vyhli dopravnej špičke, prípadne stihli spoj. Niektorí aby boli na 8:00 hod. v bratislavskej kancelárii musia vstávať už o piatej. A domov naspäť neprídu skôr ako o pol ôsmej večer. Takýto človek v podstate „žije“ len cez víkendy. Vďaka možnosti práce z domu tak môžu ušetriť niekoľko hodín denne.

Možnosť vyspať sa do ružova

pohodlie prace z domuRuku na srdce, čo by ste dali za to, ak by ste mohli nepríjemný zvuk budíka ráno o šiestej posunúť o také dve hodiny? Pri práci z domu si môžete takýto luxus dovoliť. Stačí vstať 20 minút pred začiatkom pracovnej doby, spraviť rannú hygienu, dať si pohodové raňajky a v papučkách sa presunúť k počítaču.

Venovať sa práci naplno, bez rušivých vplyvov kolegov

Nikto Vás nebude počas práce vyrušovať, žiadni otravní kolegovia, ktorí neraz poriadne „lezú na nervy“ a ani žiadne rádio ktoré nechcete počúvať. Iba čistá koncentrácia. Svoje povinnosti si tak môžete splniť oveľa rýchlejšie a efektívnejšie.

Úspora nákladov

Šetrenie nákladov sa týka oboch strán – ako zamestnancov tak aj zamestnávateľov. Zamestnanci ušetria na nákladoch na cestovanie, za drahé obedy v meste ktoré aj tak nestoja za veľa a zamestnávatelia zase na prenájme kancelárie a služby spojené s jej prevádzkou.

Podľa prieskumu, ktorý realizoval portál Platy.sk sa home office ako firemný benefit poskytuje najčastejšie v nasledovných oblastiach:

  • Informačné technológie
  • Top management
  • Marketing, reklama a PR
  • Žurnalistika
  • Personalistika a ľudské zdroje
  • Ekonomika, financie, účtovníctvo
  • Obchod

Práca z domu má aj svoje tienisté stránky

Tento zaujímavý benefit môže nakoniec vypáliť úplne opačným smerom najmä vtedy, ak máte podozrievavého nadriadeného, ktorý má pocit, že keď ste doma tak nič nerobíte a má tendenciu Vás neustále kontrolovať. V očiach takého šéfa môže byť napríklad problém, ak sa odpojíte z firemnej siete z dôvodu obednej prestávky…

K najväčším mínusom home officu však patrí strata sociálnych kontaktov a sociálna izolovanosť. Dôsledkom môže byť náročnejšia komunikácia s kolegami, s nadriadenými a podriadenými. Moderné technológie, k akým patria video konferencie môžu síce negatívne dopady trochu zjemniť, no na druhej strane priamy kontakt nikdy nenahradia, najmä ak treba konzultovať zložitejšie projekty, a pri ich vysvetľovaní je potrebné napríklad niečo nakresliť alebo graficky znázorniť. Tiež netreba zabúdať na skutočnosť, že aj naoko nepodstatné rozhovory medzi kolegami navzájom vedú k automatickej výmene informácií, názorov a prehlbovaniu znalostí.

marisa mayerovaPodobný názor má Aj Marissa Ann Mayerová, prezidentka a výkonná riaditeľka Yahoo (predtým dlhé roky pôsobila v konkurenčnom Google), ktorá nedávno šokovala s tým, že spochybnila prácu z domu a vyvolala diskusiu o tom, či je tento spôsob výkonu práce skutočne efektívny. Nariadila zamestnancom vyhľadávača Yahoo, ktorí pracovali formou home office, že musia pravidelne dochádzať do kancelárie. V záväznom nariadení, ktoré vydala, hovorí: „Pri práci z domu často utrpí rýchlosť a kvalita. Musíme byť jeden Yahoo! a preto začneme s tým, že budeme fyzicky všetci pracovať spoločne.“ Týmto spôsobom chce podnietiť lepšiu komunikáciu medzi zamestnancami, podnietiť teamovú spoluprácu ale najmä kreativitu ľudí „Niektoré z najlepších nápadov vznikajú pri neformálnych rozhovoroch pri káve“ komentovala neskôr rozhodnutie svojej šéfky personálna riaditeľka Yahoo Jackie Resesová.

Zlatá stredná cesta

Tak ako to teda je? Je lepšie ak zamestnanci pracujú z domu bez rušivých vplyvov alebo ak sedia v kancelárii, čo podporuje lepšiu komunikáciu a ich kreativitu? Zdá sa, že riešenie je zlatá stredná cesta. Ak zamestnanec môže pár dní v týždni (napríklad štvrtky, piatky) pracovať z pohodlia domova a zvyšok času byť v kancelárii. Tak je aj ovca celá, aj vlk sýty. Zamestnanec si občas môže dopriať dni, keď nemusí dochádzať a trocha si oddýchne od kolegov ale na druhej strane nestráca priamy kontakt so spolupracovníkmi.