Ruku na srdce, koľko krát ste už dostali vizitky, ktoré ste si samozrejme v súlade s etiketou vzali ale ktoré nakoniec skončili zabudnuté v koši? Určite ich boli stovky. Čo robiť, aby ste v očiach zákazníka alebo obchodného partnera zažiarili, a aby v koši neskončila práve tá Vaša?

Nepodceňujte prvý dojem

Množstvo ľudí dá na prvý dojem. Vo svete podnikania tento prvý dojem často reprezentuje práve Vaša vizitka. Tá by mala byť súčasťou prepracovaného marketingového plánu. Berte do úvahy že vizitky si niektorí uchovávajú aj niekoľko rokov, preto by ste mali o nej uvažovať ako o svojej predĺženej ruke, ktorá bude predávať za Vás, a ktorá bude prezentovať Vašu spoločnosť, ponúkaný produkt či služby takým spôsobom, ako by ste to spravili Vy. Kľúčom k úspechu je vytvorenie dizajnu, ktorý je atraktívny, cielený a informatívny.

Čo by mala obsahovať?

dizajnér: Grafix Unlimited, USA

Hlavným konceptom vizitiek je poskytnutie možnosti ľuďom rýchlo a efektívne Vás kontaktovať. Pre by mala obsahovať iba podstatné údaje, teda Vaše meno, pracovnú pozíciu, firmu v ktorej pracujete a logo spoločnosti. Každému, kto vizitku dostane, by malo byť jasné, prečo zavolať práve Vám. Preto by ste sa mali vyvarovať nič nehovoriacim pracovným zaradeniam ako napríklad „Obchod“ alebo „HR“. Miesto tohto uveďte konkrétnu pracovnú pozíciu napríklad „Obchodný zástupca pre západné Slovensko“ alebo „Recruitment consultant – IT“

Ďalšími absolútne podstatnými náležitosťami vizitky sú kontaktné údaje – teda telefón, email a v neposlednom rade aj adresu webových stránok spoločnosti. Čo sa týka telefónnych čísiel, nemusíte uvádzať všetky svoje čísla, na ktorých ste zastihnuteľný – stačí to najdôležitejšie. Pokiaľ ste živnostník a ste svojim zákazníkom dostupný non stop, je samozrejmosťou dať zákazníkom možnosť kontaktovať Vás priamo na mobil. Na druhej strane takej asistentke managera stačí len pevná linka. Ak je Vaša územná pôsobnosť aj mimo Slovenska, nezabudnite uviesť predvoľbu +421…

Keď menej znamená viac

Aj pri vizitkách platí staré dobré pravidlo: v jednoduchosti je krása. Nesnažte sa preto osloviť tým, že kartičky zasypete množstvom informácii. Skôr naopak, čím menej údajov, tým viac text vynikne. Pokiaľ máte širšiu ponuku služieb, tak ju umiestnite na druhú stranu kartičky. Rub karty je možné využiť šikovným spôsobom napríklad vo forme zľavového kupóna (vhodné napríklad pre reštaurácie) ako súčasť marketingovej kampane. Vzhľadom na limitovaný priestor na vizitke, celkovo by mala byť navrhnutá prehľadne, aby sa na nej dali informácie ľahko prečítať. Nebojte sa preto bieleho alebo prázdneho miesta – je to dobrá vec. Pridávanie zbytočností ako mapa adresy alebo rôzne certifikáty Vám nepomôžu osloviť viac zákazníkov.

Možno si hovoríte, že tá vaša vizitka obsahuje všetky vyššie uvedené údaje, nie sú na nej žiadne zbytočnosti a napriek tomu Vám pripadá akosi fádne, nezaujímavo. Dôvodom sú podprahové signály, ktoré ľudia vnímajú, aj keď nevedomky. Tieto signály môžu neskôr ovplyvniť správanie zákazníkov a preto sa v hojnej miere využívajú v reklame. Medzi tie najdôležitejšie patria zvolený typ farby, typ a veľkosť písma. Ako by mali vyzerať? Prinášame návrhy špičkových dizajnérov (foto Creattica)

moderna vizitka

vizitka cisty moderny dizajn

zlto cierny dizajn

moderne farby

Font

Čo sa týka fontu písma, vyberte si jeden typ a pri tom aj ostaňte, nekombinujte príliš. Pamätáte? V jednoduchosti je krása…Snažte sa vyhnúť fontom ktoré vyzerajú ako keby boli písané rukou, nakoľko tieto sú v porovnaní s ostatnými ťažko čitateľné. A vy predsa chcete, aby boli informácie na vizitke zrozumiteľné a jasné, no nie?

Veľkosť písma

Pri výbere veľkosti písma sa treba riadiť zásadou ani príliš veľké ani príliš malé. Ani keď si myslíte, že to vyzerá dobre…

Farby

Farby vo veľkej miery ovplyvňujú čitateľnosť tlačeného textu, takže výber farebnej palety by mal byť týmto limitovaný. Najdôležitejšie je zvoliť takú farbu pozadia vizitky, ktorá bude kontrastovať s textom. Takže prosím žiaden bledomodrý text na tmavomodrom pozadí alebo modré písmo na červenom podklade.

Držte sa štandardných rozmerov

Žiaľ momentálne je taký trend, že vizitky sa vyrábajú v rôznych tvaroch a veľkostiach. Čo zo zaujímavého dizajnu, ak sa potom nezmestí do vizitkára a miesto toho skončí v koši? Používajte preto štandardné rozmery vizitky (5×9 cm).

Kvalita sa spozná podľa papiera

Nie je nič horšie ako vizitka z tenkého papiera. Aj pri akokoľvek skvelom dizajne tenký papier pôsobí lacno. Použite radšej prémiový, drahší a dostatočne hrubý papier minimálne 280g, ideálne od 330g.

Kde dať spraviť?

Na trhu existuje množstvo firiem ponúkajúcich vizitky online. Stačí emailom poslať Váš návrh, zadať počet kusov, vybrať typ papiera a do 24 hodín ich máte u seba. Problém však je, ako si navrhnúť vlastnú vizitku. Na internete sú rôzne programy, vďaka ktorým si jednoducho navrhnete vlastný dizajn. Zo zahraničných stránok to je napríklad http://www.degraeve.com/business-cards/

Narazíte tu však na dva problémy – jednak takéto šablóny vôbec nevyzerajú moderne a už vôbec nie atraktívne a jednak nepodporujú UTF8 – to znamená že na dĺžne a mäkčene môžete zabudnúť.

Riešenie? Zverte návrh vizitky do rúk profesionálom. Ak ste väčšia firma, môžete to spojiť s návrhom loga, firemných hlavičkových papierov či prezentačných katalógov. Je to predsa súčasť Vašej firemnej identity, ktorá musí byť nápaditá, originálna a zapamätateľná. Musí predávať a triafať do čierneho. Preto na nej nešetrite a oslovte profesionálneho dizajnéra, ktorého práca Vás oslovila. Lacné to síce nebude, ale kvalitné budovanie značky a identity predsa nemôžete chcieť zadarmo.