Určite ste už x krát počuli: „Firma bez vlastnej web stránky ako keby neexistovala.“ Akokoľvek je tento výrok pravdivý a väčšina by s ním súhlasila, ešte to nemusí znamenať potrebu vlastniť webovú prezentáciu v rádoch stoviek až tisícok eur od profesionálov. V praxi je síce web stránka dôležitou súčasťou propagácie firmy, no takmer rovnako dobre poslúži aj základnejšia verzia. Podobne zmýšľa aj množstvo začínajúcich podnikateľov, ktorí majú rozpočet na tieto účely značne obmedzený a ktorí sa výbere dodávateľa web stránky rozhodujú najmä na základe ceny. Načo by platili za skvelé efekty a najmodernejší dizajn, keď je iných výdavkov veľa a príjmov stále málo?

V tomto štádiu je oveľa rozumnejšie držať predstavy o tej najkrajšej, najmodernejšej web stránke trocha na uzde, radšej zvoliť základnejšie funkcie a menej „nadupaný“ dizajn a ušetriť tak nemalé finančné prostriedky. Postupom času, keď sa v podnikaní začne dariť a firma získa viac klientov, je samozrejme možné a dokonca aj veľmi vhodné stránku vynoviť a pridať nové funkcionality. Bez ohľadu na to, koľko peňazí ste si vyčlenili na tvorbu webu, Vaším cieľom je zvýšenie predaja Vášho tovaru či služieb a tomu by sa malo všetko prispôsobiť – nechcete predsa, aby cena bola na úkor kvality. Nekvalitný web zákazníkov skôr odradí a preto je horší ako nemať žiaden. Aké sú teda zásady kvalitného webu?

Robte veci inak: vytvorte vlastnú, unikátnu predajnú stratégiu

Myslieť si, že zákazník príde na Vašu stránku a hneď si daný produkt alebo službu objedná, je naivné. V dobe, keď sa dajú veľmi jednoducho prostredníctvom internetu porovnať ceny či parametre, spotrebitelia sa vždy rozhodujú až po viac či menej vyčerpávajúcom porovnaní konkurencie. Kritérií na základe ktorých sa rozhodujú je viacero – pre niekoho je najdôležitejšia najnižšia cena, iný požaduje kvalitnejšie služby alebo lepšie parametre za ktoré neváha patrične zaplatiť. Iní zase chcú služby s pridanou hodnotou, čosi, čo je na trhu výnimočné a čo im poskytne pocit výnimočnosti. Aká je Vaša stratégia? V čom sa odlišujete od konkurencie? Robíte veci inak, ako je to bežne na trhu zaužívané? Pred samotnou tvorbou webu si ujasnite Vašu stratégiu a odpovedajte si na otázku, prečo by sa mal zákazník rozhodnúť pre Vašu firmu – berte pritom do úvahy, že ľudia Vás budú porovnávať s Vašou konkurenciou. Túto predajnú stratégiu jasne a jednoducho komunikujte na Vašej web stránke.

Na dizajne záleží

dizajn webuWeb, ktorý vyzerá profesionálne vzbudzuje v ľuďoch dôveru – či sa Vám to páči alebo nie. Prvý dojem tak môže rozhodnúť o tom, či sa Vám nakoniec návštevníka podarí uloviť alebo nie. Dizajn je prostriedkom k predávaniu informácii na stránke a má podpornú funkciu. Cieľom je teda zákazníkovi poskytnúť to čo hľadá, bez dlhého premýšľania. Rovnakú úlohu zohráva aj navigácia. Dizajn je nepochybne dôležitý, ale nemal by zatieniť obsah a posolstvo, ktoré chcete prostredníctvom webu komunikovať.

Dôveryhodný obsah

Základným charakteristickým znakom kvalitnej web stránky je prínosný, unikátny, dobre formátovaný obsah bez štylistických a gramatických chýb. Obsah má viacero funkcií. V prvom rade informuje návštevníkov o Vašich produktoch a službách. Ak chcete z webu vyťažiť maximum, nemali by ste obsah zamerať na seba a na očividnú propagáciu svojho biznisu, ale robte to šikovnejšie – pri tvorbe textov sa snažte odpovedať na otázky, ktoré trápia Vašich potenciálnych klientov. Návštevníci prichádzajú na web stránky s jediným cieľom – vyriešiť svoj problém. Poskytnite im riešenie alebo odpoveď na ich otázky a zákazníka máte napoly v „hrsti“. Nenápadné spomenutie ponúkanej služby či produktu je oveľa efektívnejšia a nenásilnejšia forma predaja ako očividný reklamný text vychvaľujúci prednosti Vašej firmy. Príklad: Vlastníte malý penzión na Orave, logicky chcete mať čo najviacej hostí. Miesto suchej úvodnej stránky s názvom „ubytovanie Orava“ skúste napísať čo najviacej článkov na rôzne témy súvisiace s pobytom na Orave. Napríklad tipy na výlety, kam sa ísť najesť, prírodné krásy, kultúrne pamiatky s otváracími hodinami a cenou vstupného, možnosti lyžovania s cenami ski pasov v jednotlivých lyžiarskych strediskách, ďalšie tipy na športové aktivity, kúpaliská pre letnú sezónu, turistické trasy…Možností je neúrekom. A budete prekvapený, koľko ľudí bude chodiť na Vašu stránku s tým, že si len budú chcieť zistiť ceny ski pasov v lyžiarskom stredisku blízko Vášho penziónu a ktovie – možno strávia zimnú dovolenku práve vo Vašom penzióne.

Čerešničkou na torte je skutočnosť, že čím viac obsahu máte, tým pravdepodobnejšie Vám vyhľadávače ako google či yahoo pošlú nových návštevníkov. Vyhľadávače totižto v súčasnosti viac ako kedykoľvek v minulosti dbajú na kvalitný obsah, ktorý je pre užívateľov prínosný a podľa toho radia aj jednotlivé web stránky vo vyhľadávaní.

Nech vás je vidieť

Tvorba web stránky musí rešpektovať niekoľko technologických pravidiel, vďaka ktorým bude Vaša webová prezentácia dobre indexovateľná, vyhľadateľná vo vyhľadávačoch a prístupná pre všetkých užívateľov bez ohľadu na prehliadač, a zariadenie, z ktorého sa pripájajú. Technologické pravidlá sú témou na samostatný článok, takže sa im bližšie venovať nebudeme. Dôležité je vybrať si taký program na tvorbu web stránky alebo takého dodávateľa, ktorý tieto pravidlá dokonale ovláda.

Na web hostingu nešetrite

Na to, aby ste sa mohli popýšiť vlastnou web stránkou, budete potrebovať aj miesto, kde budú súbory a obrázky uložené. Takéto miesto sa nazýva web hosting. Na výber budete mať z množstva poskytovateľov – či už slovenských alebo zahraničných a balíčkov web hostingu, podľa diskového priestoru, ktorý bude Váš web zaberať. Aj keď existuje služba free hosting, za ktorú sa neplatí, odporúčame zvoliť si radšej platenú variantu u seriózneho poskytovateľa. Prospejete tak svojmu duševnému zdraviu, o ktoré by ste mohli ľahko prísť pri free hostingu, ktorý je typický častými výpadkami, pomalým načítaním stránok a množstvom odpudivej reklamy v podobe vyskakovacích banerov.

Aby bola možnosť aktualizácie

Kvalitné weby neobsahujú zastaralé informácie spred piatich rokov, ale skôr naopak, pravidelne ich aktualizujú a dopĺňajú novým obsahom. Preto je dôležité, aby ste si vedeli obsah sami spravovať a dopĺňať, podľa toho vyberajte aj firmu, ktorej zveríte tvorbu webu.

Ako vytvoriť web rýchlo a lacno

Pokiaľ vlastníte menšiu firmu a chcete mať vlastné www stránky, môžete osloviť šikovného študenta informatiky, ktorý Vám spraví web hlboko pod trhovou cenou, no stále celkom kvalitne. Alebo môžete zadať požiadavku na tvorbu webu s maximálnym cenovým stropom na špecializovaných weboch a čakať na ponuky od programátorov na voľnej nohe….. Alebo…sa môžete spoľahnúť na seba a vytvoriť si web stránku zadarmo.

Ako na web zadarmo?

redakcne systemyPrvým ktorom je výber programu – redakčného systému, alebo inak systému na správu obsahu (CMS z anglického content management system). CMS (napríklad Joomla, WordPress, Drupal…) umožňuje majiteľovi webu alebo oprávneným osobám nielen v priebehu pár minút vytvoriť plne funkčný web, ale ho neskôr aj aktualizovať a to všetko bez potreby základných znalostí v oblasti tvorby stránok (html).

V súčasnosti sa dá vďaka CMS systému vytvoriť web stránka, ktorá je takmer na nerozoznanie od takej, ktorá bola navrhnutá plateným profesionálom. Najlepšie na tom je, že viacero redakčných systémov je open source, vyvíjaných pod licenciou GNU GPL, čo pre užívateľov znamená, že je celkom zadarmo – a to jeho stiahnutie ako aj následné používanie. Jedným z najrozšírenejších je publikačný systém WordPress. Jeho hlavnou prednosťou, okrem toho, že je zadarmo, je skutočnosť, že ho používajú milióny ľudí na celom svete a preto existuje množstvo rozšírení a šablón, vďaka ktorým môže byť Vaša stránka jedinečná. Za lacný peniaz si môžete dokúpiť napríklad rozšírenie ako diskusné fórum, recenzie užívateľov alebo modul na online rezervácie. WordPress má skrátka rozšírenia, moduly a šablóny od výmyslu sveta, z ktorých si vyberie určite každý – či už základné, alebo profesionálne (tie sú spravidla platené). Chcete po niekoľkých mesiacoch zmeniť dizajn stránky? Nie je nič jednoduchšie – vyberiete si z tisícok či už zdarma alebo platených templatov, vybranú šablónu si pár kliknutiami nainštalujete na Vašu web stránku a po jej aktivácii sa môžete tešiť z „nového šatu“. Administráciu WordPressu na naučí každý, nie je to nič zložité, dokonca po inštalácii slovenského prekladu bude s Vami Vaša wordpress stránka komunikovať po slovensky.

A ako ste na tom vy? Zverili ste tvorbu web stránky odborníkovi, alebo ste vytvorili online prezentáciu samostatne? Dajte nám vedieť v komentároch, čo bol pre Vás najväčší problém alebo sa pochváľte so svojimi úspechmi.