Uzatvoriť predĺženú záruku alebo radšej platiť za opravy? – Finanza.sk

Uzatvoriť predĺženú záruku alebo radšej platiť za opravy?

Pri nakupovaní v predajni elektrospotrebičov neraz predajca zaskočí nepripraveného zákazníka s možnosťou uzatvoriť predĺženú záruku tovaru nad rámec štandardnej dvojročnej záruky, ktorá sa vzťahuje na väčšinu bežne kupovaného tovaru. Majiteľ novej povedzme umývačky riadu zostane poriadne zaskočený a začne horúčkovito zvažovať, či investovať viac peňazí a mať na najbližšie roky „vystarané“ alebo to risknúť a dúfať, že sa na novej umývačke nič závažné nepokazí, čo by si vyžadovalo opravu nákladnejšiu ako je cena ponúkaného poistenia…Treba povedať, že podobnú dilemu riešia aj spotrebitelia, ktorí nakupujú na internete. V posledných rokoch sa totižto stala ponuka predĺženej záruky tovaru povinnou výbavou „checkoutu“ všetkých významných tuzemských predajcov elektroniky. Najväčší záujem je o predĺžené záruky na 3 až 5 rokov.

Drahý špás

pokazeny spotrebicVôbec sa pritom nejedná o lacnú službu. Ak chcete produkt užívať s vedomím, že za opravy nebudete platiť najbližších 5 rokov, zaplatíte aj o pätinu z ceny produktu navyše.

Aby sme vedeli posúdiť, či sa uzatvorenie predĺženej záruky oplatí, najskôr si ju stručne charakterizujeme. Jedná sa o službu, ktorá je viazaná na kúpu tovaru, najčastejšie elektrospotrebičov, výpočtovej techniky, klimatizácií, ale aj áut. Uzatvoriť ju môžete hneď pri kúpe tovaru, ale aj neskôr, spravidla do 14 dní od kúpy – to však budete musieť predložiť doklad o kúpe.

Ako sa stanoví cena?

Cena sa stanovuje podľa typu výrobku a závisí od obdobia prikúpenej záruky. Najčastejšie sa určí ako percentuálna čiastka z hodnoty produktu alebo sa jedná o fixne stanovenú čiastku. Cenu si stanovujú predajcovia individuálne, najčastejšie sú však nasledovné: cena predĺženej záruky o 1 rok 10 % z ceny tovaru (pred uplatením zliav), o 2 roky je to 15 % z ceny tovaru a ak si budete chcieť štandardnú zákonnú lehotu predĺžiť o 3 roky, zaplatíte o celých 20 % z nákupu navyše. Vyššie uvedené ceny ponúka napríklad Nay elektrodom, ale aj internetoví giganti ako Hej.sk či Mall.sk

Predĺženou zárukou získate istotu, že ak sa zakúpený tovar „pokazí“, predávajúci odstráni závadu.

Pozor na limity poistného plnenia a časová cena tovaru

Odstránenie závady môže prebiehať viacerými spôsobmi. Ak je výrobok opraviteľný, najčastejšie sa v rámci predĺženej záruky dočkáte bezplatnej opravy. Niektoré poisťovne, s ktorými obchodníci spolupracujú, si stanovujú limity na preplatenie opravy. V prípade, že náklady na opravu presiahnu limit daný poisťovňou, výška poistného plnenia sa bude rovnať časovej cene zničeného tovaru Rozumie sa tým hodnota tovaru v čase nahlásenia poistnej udalosti, teda nižšia ako bola kúpna cena. Vyplatená suma sa stanoví tak, že sa od kúpnej ceny odpočíta isté percento – najčastejšie 1% za každý začatý mesiac od dátumu zakúpenia tovaru. Ak by sa teda elektropotrebič v hodnote 1500 € pokazil na konci 5. roku od kúpy, poisťovňa preplatí náklady na opravu len vo výške 40 % z pôvodnej ceny, teda max. 600 € (1% zníženie každý mesiac, 5 rokov = zníženie sumy o 60 %). Tiež treba upozorniť na skutočnosť, že niektoré poisťovne si stanovujú aj počet poistných plnení v jednom roku. Ak sa Vám spotrebič pokazí v jednom roku štvrtý krát, nepočítajte s tým, že do „štvorice“ Vám budú náklady na opravu preplatené….

Ak sa poškodený tovar nedá opraviť, rieši sa to buď výmenou za iný produkt s podobnými alebo lepšími parametrami alebo vyplatením časovej ceny výrobku, zníženú o isté percento za každý začatý mesiac od nákupu.

Nie všetko Vám preplatia

Všetko Vám samozrejme obchodník prostredníctvom poisťovne neuzná. Smolu budete mať v prípade, že Vám tovar niekto ukradne, ak ho poškodíte nesprávnym užívaním, alebo ho neúmyselne či z nedbanlivosti zničíte. Poistenie sa tiež nevzťahuje na bežné opotrebovanie, koróziu alebo škody vzniknuté pri neodbornej inštalácii.

To, či sa poistenie predĺženej záruky oplatí alebo nie, závisí od toho, či a do akej miery ste ochotný akceptovať riziko, že ak sa tovar pokazí po 2 ročnej zákonnej lehote, pôjdu všetky opravy z Vašeho vlastného vrecka. Väčšinou sa spotrebiče do domácnosti – chladnička, TV, práčka… kupujú na dlhšie ako len na dva roky a neraz sa „ako naschvál“ pokazia na začiatku tretieho roka. Pokiaľ by sa jednalo o nákladnejšiu opravu napríklad motora v práčke, poistenie by sa určite oplatilo. Ak službu vypovedá mikrovlnka za pár desiatok eur, oprava Vás určite na lopatky nepoloží. Háčik je v tom, že nikto dopredu nevie, čo sa stane a či zrovna ten Váš zakúpený výrobok nebude kazový…

Kupujte len kvalitné značky

Dá sa tomu však do istej miery predchádzať kúpou overených a kvalitných značiek, ktoré sami od seba poskytujú bezplatné predĺžené záruky. Napríklad značka Siemens poskytuje popri všeobecnej záruke na spotrebiče navyše aj 10 ročnú záruku na motor automatických práčok.

Pri rozhodovaní, či poistenie uzatvoriť alebo nie, treba brať do úvahy aj časové obdobie, počas ktorého ho chcete používať. Vývoj technológií ide rýchle dopredu, a tak pokiaľ viete že nový laptop budete chcieť o 24 mesiacov vymeniť za nový, výkonnejší, predĺžená záruka je absolútne zbytočná.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

1 Komentár »

  1. Stanislav december 17, 2016 z 11:18 pm - Reply

    Predĺženie záruky na jednotlivé elektrospotrebiče alebo elektroniku dokonca aj na optiku je už súčasťou poistenia domácnosti u niektorých poisťovní. V poistnom ktoré môže byť cca okolo 50 eur ročne má klient okrem poistenia celej domácnosti automaticky poistené vymenované spotrebiče chladničku, televízor, fotoaparát…atď. na ktoré mu poisťovňa predlžuje záruku na napr. 4 roky tzn. 2 roky nad rámec zákonnjej lehoty. Viac sa môžete dočítať v mojom článku na túto tému tu : http://www.jetoopeniazoch.sk/najlepsie-poistenie-domacnosti/

Poslať odpoveď »