Chcete vstúpiť do sveta businessu, zarobiť kopu peňazí, získať slobodu, nepracovať pre niekoho iného, užívať si viac voľného času a nezodierať sa v práci 10 a viac hodín denne? To je predstava každého začínajúceho podnikateľa. Predstavy a plány nádejných podnikateľov sú však v drvivej väčšine prípadov na míle vzdialené od reality. Podľa štatistík, až 95 % firiem do piatich rokov zanikne alebo funguje „iba na papieri“, teda negenerujú žiaden zisk. Prežije len 5 %. Za každým neúspechom stojí ľudský príbeh, mladý ambiciózny človek ktorý vrazil do businessu svoje úspory, prípadne si vzal úver a o všetko prišiel. Každopádne cieľom tohto článku je zamerať sa na to, ako úspech dosiahnuť.

Tip na čítanie: Úver pre začínajúcich podnikateľov aj bez zabezpečenia

Prvým krokom je položiť si otázku: V čom podnikať?

Samozrejme výborný nápad na podnikanie je predpokladom úspechu, no zďaleka to nie je všetko a jedná sa iba o dobrý začiatok v dlhom procese. Bude to chcieť veľa tvrdej práce a trpezlivosti. Množstvo začínajúcich podnikateľov sa domnieva, že po roku sa budú voziť v drahých autách a užívať si exotické dovolenky.

Nie je to tak, dlhodobo úspešné firmy ktoré si svoju pozíciu na trhu dokážu udržať alebo posilniť, väčšinu zisku v prvých rokoch investujú na rozvoj podnikania – na zlepšenie produktov, služieb, technológií, na získanie kvalifikovanejších pracovníkov či zarobené peniaze investujú do marketingu a propagácie firmy. Chce to veľa práce a odriekania. Až po niekoľkých rokoch si začnú užívať ovocie svojej práce plnými dúškami. Aj Vy máte z vlastných skúsenosti pocit, že sa takýto prístup na Slovensku nenosí? Sused si otvoril reštauráciu, zo začiatku sa snažil ponúkať dobré jedlo, ale postupom času, keď začali na obedy a večere chodiť ľudia z okolia, to išlo s kvalitou jedla dolu vodou? Takýchto príkladov ľudí, ktorí to nikam nedotiahli sú tisíce. A príčiny?

  • Chcú zbohatnúť okamžite, nechcú nič dávať, chcú len brať!
  • Nemajú vhodné osobnostné predpoklady na podnikanie.
  • Sústredia sa na veci, ktoré nemôžu ovplyvniť, miesto toho, aby sa zamerali na tie, ktoré ovplyvniť vedia.
  • Snažia sa osloviť klientov najnižšou cenou
  • Zlý podnikateľský nápad vopred odsúdený na neúspech.

Pozor – to, že sa sa niekomu po finančnej stránke aktuálne nedarí vôbec neznamená, že je neúspešný človek. Aj úspešní ľudia zažívajú život vzostupy a pády a vôbec nie je hanbou byť istý čas dole. Hanbou však je ak sa neotrasiete a nepokúsite sa situáciu zmeniť. Ak ste dole, máte len dve možnosti – ísť hore alebo zostať tam kde ste – v podstate nemáte teda čo stratiť.

myslienkove pochodyAko dostať dobrý nápad na podnikanie?

Späť ale k podnikateľským nápadom. Už len samotné vymyslenie nápadu na podnikanie množstvo ľudí odradí. Lámu si hlavu niekoľko týždňov a mesiacov a žiadna skvelá myšlienka na um neprichádza. Pritom najviac skvelých nápadov na podnikanie prichádza z ničoho nič ako blesk z jasného neba. Proste zrazu Vás osvieti a Vy potom neviete z toľkého nadšenia a očakávania zaspať. Inšpirácie často prichádzajú pri nečakaných činnostiach, keď sa človek úplne uvoľní – pri sprchovaní alebo keď len tak ležíte na pláži a pozeráte sa na more.

Nemusíte nevyhnutne vymyslieť niečo nové

Aby ste mali úspech v podnikaní, nemusíte vymyslieť ani nič nové. Osvedčenou stratégiou je použiť niečo čo už funguje v inom obore. Inšpirujte sa príbehom Henryho Forda, ktorý sa považuje za jedného z najúspešnejších podnikateľov a o ktorom sa študenti managementu a ekonómie učia ako o jednom z otcov managementu.

Henry Ford sa preslávil s modelom T, vďaka ktorému sa podarilo motorizovať celý svet a naštartovať novú priemyselnú revolúciu. Henry mal s modelom T len jeden problém, a síce ako ich vyrobiť dosť a stlačiť cenu auta na čo najnižšiu úroveň aby si ho mohli dovoliť bežní ľudia zo strednej triedy a nielen tí najväčší boháči v krajine.

Začiatkom dvadsiateho storočia boli autá drahé technologické zariadenia, ktoré si mohli dovoliť iba veľmi bohatí ľudia a ktorých potenciál predpokladal málokto. Autá boli vyrábané ručne, z tohto dôvodu sa ich mohlo vyrobiť iba niekoľko stoviek kusov ročne. Henry dostal inšpiráciu na pásovú výrobu áut pri svojej návšteve bitúnku v Chicagu. Mäsiari tu posielali porazené zvieratá na stanoviská zavesené na kladkách. Každý robotník – mäsiar si z nich odrezal istú predpísanú časť až nakoniec nezostalo nič.

Henry Ford tento spôsob práce otočil a za svoje prvé zarobené peniaze s modelom T si postavil modernú továreň v Highland Parku a v roku 1910 začal s prvou sériovou výrobou áut. Samozrejme, chcelo veľa práce vymyslieť celý logistický proces tak, aby fungoval s minimálnymi prestojmi – na bitúnku sa porazené zvieratá „rozoberali“ kým Henry potreboval svoj výrobok „dopĺňať“. Každý jeho robotník mal posielať jediný produkt postavený z desiatok prijatých. Výpadok jednej linky by spôsobil kolaps a zastavenie práce v celej továrni, preto bolo potrebné proces neustále zdokonaľovať. Každopádne sa mu to podarilo – pôvodne sa model T predával za 600 USD a za necelých 8 rokov sa mu vďaka rýchlej pásovej výrobe podarilo stlačiť cenu na 360 USD.

Príklad Henryho Forda ilustruje, ako sa dá inšpirovať úspešným podnikateľom z inej oblasti. Prinesiete niečo nové a zároveň nevykrádate nápady konkurencie.

Chcete niečo čo bude zaručene fungovať?

Ak chcete začať zarábať hneď a nestrachovať sa, či Vaša snaha vyjde alebo nie, tak skúste franchising. Tento funguje na osvedčených modeloch, preto len mizivé percento firiem ktoré sa rozhodli pre podnikanie formou franchisingu skrachuje. Mc Donaldy sú úspešné po celom svete, ľudia tam radi chodia lebo presne vedia čo dostanú. Jedná sa o presne nastavený spôsob podnikania, kde je výhodou osvedčená a rokmi preverená stratégia ktorá funguje, no nevýhodou je nutnosť sa deliť sa o zisk a obmedzené možnosti pri vymýšľaní nových nápadov ako business vylepšiť.

Zamerajte sa na to, čo Vás baví

Pri vymýšľaní nápadov v čom podnikať by ste mali brať do úvahy v čom ste dobrí, alebo čomu rozumiete viac ako ostatní ľudia, prípadne k čomu máte vzťah. Ak sa vyznáte v nehnuteľnostiach a baví Vás sledovať vývoj na trhu v tejto oblasti, bola by hlúposť ak by ste svoj talent zahodili a založili by ste si povedzme kvetinárstvo. Samozrejme to neznamená, že business sa dá robiť iba v oblasti ktorú dobre poznáte a s ktorou máte skúsenosti, no určite sú šance na úspech väčšie ak budete podnikať v tom, v čom ste expert.

Nápady na podnikanie neprichádzajú na počkanie

Neočakávajte, že si večer sadnete k prázdnej A4 a inšpirácie sa len tak pohrnú. Niekedy si treba proste na tú správnu myšlienku počkať. Často prichádza v situácii, keď niečo hľadáte a zistíte že hľadaný tovar alebo služba na Slovensku proste neexistuje, prípadne si poviete že vy by ste to určite dokázali spraviť lepšie. Niekedy stačí vymyslieť systém ako veci zjednodušiť. Ak Vám Vadí byrokracia alebo príliš komplikovaný proces vybavovania a vy dostanete nápad ako to urýchliť a spraviť tak, aby to bolo pre zákazníkov pohodlnejšie, chyťte sa myšlienky a pusťte sa do podnikania. Máte pocit, že viete ponúknuť lepšie služby, alebo ponúknuť lepší servis zákazníkovi? Na realizáciu svojich plánov ani nemusíte byť milionár. Môžete dokonca začať s minimom peňazí. Napríklad zakladateľovi portálu pricemania.sk ešte za študentských čias počas Work & Travel programu v USA napadlo založiť si porovnávač cien , ktorý vtedy na slovenskom trhu chýbal. A podarilo sa, v súčasnosti Pricemania.sk porovnáva ceny viac ako jeden milión produktov zo všetkých významných slovenských eshopov (aktuálne inzertné služby portálu využíva 4000 eshopov). Po úspešnom etablovaní sa na Slovensku sa v súčasnosti pripravuje expanzia aj na zahraničné trhy.

Tak vidíte, podnikať sa dá aj s minimálnymi počiatočnými nákladmi, stačí mať dobrý nápad.