Je to už pár mesiacov, čo Tatra banka spustila testovanie modernej funkcie na identifikáciu klientov volajúcich na službu Dialog podľa hlasu – takzvanú hlasovú biometriu. Len pred niekoľkými dňami bola nová služba uvedená do ostrej prevádzky pre všetkých klientov.

A čo sa vlastne jedná?

Klient, ktorý sa dovolá na inovovaný DIALOG Live a ktorý bude chcieť zistiť citlivé údaje o svojom účte, respektíve realizovať transakcie, sa odteraz nemusí identifikovať na základe GRID karty alebo kódu z čítačky – vďaka unikátnej službe Hlasová biometriaTB prebehne overenie klienta veľmi jednoducho a bezpečne, len na základe hlasu volajúceho. Okrem vyššej bezpečnosti táto služba prináša aj väčšie pohodlie pre klientov. Doterajšie nastavenie služby DIALOG vyžadovalo identifikáciu na základe čítačky alebo GRID karty. Ak sa klient nachádzal napríklad na dovolenke v zahraničí alebo nemal so sebou čítačku, identifikácia nebola možná. Po novom sa tak klienti Tatra banky vyhnú zdĺhavej a nepraktickej identifikácii pri volaní služby DIALOG Live – odteraz si vystačia už len so svojím hlasom.

Predtým, než si naplno začnete vychutnávať pohodlie hlasovej biometrie, musíte si túto službu najskôr aktivovať – zavolaním na tel. číslo 02 / 5919 1000, pričom overenie identity sa bude realizovať na základe karty a čítačky. Účelom telefonátu je nahratie hlasovej vzorky, ktoré sa uskutoční na základe krátkeho neformálneho rozhovoru s pracovníkom kontaktného centra.

Od tohto momentu budete môcť využívať DIALOG Live bez karty a čítačky, identifikácia prebehne na základe porovnania Vášho hlasu s nahratou hlasovou vzorkou v databáze banky.

Využitie

hlasova biometria tatra bankaBudete tak môcť so svojimi peniazmi disponovať telefonicky, bez osobnej návštevy banky . Môžete napríklad zadávať prevodné príkazy, trvalé príkazy a inkasá, blokovať platobné karty, zadávať a spravovať elektronické služby, alebo dokonca aj vybaviť úver, kreditku alebo termínovaný vklad po telefóne.

Keďže sú to všetko dôležité úkony, bezpečnosť je na prvom mieste. Overovanie prebieha počas spontánnej konverzácie s pracovníkom banky, to znamená, že nebude možné zneužiť hlasovú biometriu na základe vopred nahraného hlasu klienta alebo vopred pripraveného dialógu.

Bezpečnosť je prvoradá

Aký je teda postup pri hlasovej biometrii od A po Z?

  • zavoláte do Tatra banky, identifikujete sa kartou a čítačkou. Na základe neformálneho rozhovoru sa nahrá hlasová vzorka ktorá sa uloží do databázy banky
  • pri každom ďalšom telefonáte na DIALOG Live Vás systém rozpozná podľa hlasu. Overovanie klienta sa uskutočňuje pri reálnom rozhovore s operátorom a nie na základe automatizovaných otázok. Vopred nahraný hlas alebo pokus o zneužitie operátor ľahko odhalí na základe nepredvídateľných otázok.
  • hlasovú biometriu môžu využívať aj klienti, ktorí neovládajú slovenčinu – možné je overenie aj v cudzích jazykoch
  • ak systém nerozozná hlas napríklad z dôvodu choroby, stále bude možné overenie starým spôsobom – kartou a čítačkou.

Podľa vyjadrení Juraja Bojkovského – riaditeľa odboru elektronických distribučných kanálov, klienti Tatra banky prijali novú službu veľmi pozitívne. Za dva mesiace fungovania už majú nahratých vyše 30 tisíc hlasových vzoriek. Za týmto úspešným štartom treba hľadať výrazné zjednodušenie identifikácie klientov, ktorí sú už unavení z toho, že si musia pamätať niekoľko hesiel. Overenie identity na základe hlasu je preto pre každého vítanou zmenou.

Biometrické metódy sú v kurze

V poslednom čase sa stále častejšie na zabezpečenie používajú biometrické metódy a to nielen v bankovníctve. Ich výhodou je skutočnosť, že sú založené na jedinečných charakteristikách človeka ktoré sa nedajú zabudnúť (ako napríklad heslá a bezpečnostné kódy) a dajú sa ťažko zneužiť. Biometria porovnáva a skúma buď na identifikáciu alebo verifikáciu ľudí najčastejšie otlačky prstov, očné dúhovky a sietnice, DNA, písmo alebo už spomínaný hlas. Aj keď sa mnoho ľudí mylne domnieva, že hlasová biometria je horúcou novinkou, nie je tomu tak. Prvý krát sa objavila už v roku 1970, odvtedy však prešla značným vývojom. Hlasová verifikácia pracuje so záznamom uloženým v databáze, pričom tieto dva porovnáva a na význame slov tak vôbec nezáleží.

Tatra banka ako prvá predstavila túto metódu na Slovensku. Na základe úspešného štartu a obrovskému záujmu sa dá predpokladať, že sa onedlho pridajú aj konkurenčné banky.