Platiť za prenájom kancelárie na lukratívnej adrese v centre hlavného mesta len pár desiatok eur nie je nič neobvyklého. Atmosféru starého mesta si však vychutnáte akurát tak pri preberaní pošty – jedná sa totižto o virtuálne sídlo. Benefity virtuálnych kancelárií využíva stále viac podnikateľov.

Ako to funguje?

Poskytovateľ virtuálneho sídla prenajíma právnickej osobe adresu za účelom jej zápisu do obchodného registra ako klientovho sídla (jedná sa o plne legálnu formu sídla, ktorú akceptujú všetky úrady). Pod pojmom virtuálne sídlo sa teda nerozumie fyzický prenájom kancelárskych priestorov, alebo iba možnosť uvádzať prenajatú adresu ako sídlo spoločnosti. Vo väčšine prípadov na tej istej adrese je registrovaných niekoľko desiatok až stoviek iných firiem. Možno sa Vám stalo, že ste ste stáli v starom meste pred historickou, lukratívne pôsobiacou budovou na ktorej boli uvedených desiatky spoločností, až sa Vám zdalo, že toľko firiem sa do jednej budovy nemôže zmestiť. Tušíte správne – nachádzali ste sa pred virtuálnym sídlom.

postova schrankaVirtuálne kancelárie (anglicky virtual office) sa tešia popularite medzi začínajúcimi alebo zahraničnými podnikateľmi. Často sa pre túto možnosť rozhodujú aj firmy, ktorých predmet činnosti nevyžaduje kancelárske priestory – napríklad stavebné firmy, programátori, web developeri, IT špecialisti, finanční poradcovia a podobne. Pre všetky tieto profesie je virtuálne sídlo elegantným riešením. Môžu sa popýšiť prestížnou adresou, ktorá na ich klientov spraví dobrý dojem a zároveň si znížia náklady na minimum. Rozdiel medzi prenájmom klasickej „kamennej“ kancelárie a virtuálnej je obrovský – za prenájom 133 m2 v bratislavskom starom meste zaplatíte za mesiac aj 1000 €, virtuálna v rovnakej lokalite Vás bude stáť iba 29 € mesačne. Začínajúcemu podnikateľovi, ktorý musí v ruke obracať každé jedno euro môže toto niekoľko násobne lacnejšie riešenie pomôcť prežiť.

Častým motívom na zriadenie virtuálneho sídla (VS) je únik spod dohľadu málo vyťaženého daňového úradu – kde je periodicita kontrol oveľa častejšia ako napríklad vo firmách registrovaných v hlavnom meste.

Čo je v cene?

Okrem súhlasu so zriadením sídla spoločnosti pre účely zápisu spoločnosti do obchodného registra, získate prenájmom virtuálnej kancelárie adresu, na ktorej budete prijímať poštu, ktorú si po dohode s poskytovateľom sídla môžete vyberať osobne, alebo Vám ju môže preposielať na adresu, na ktorej sa najčastejšie zdržujete.

Okrem preposielania pošty býva súčasťou ceny aj preberanie telefonátov na pevnej linke a zaznamenávanie odkazov. Pošta sa redistribuje spravidla raz za mesiac, za častejšie, respektíve okamžité preposlanie doručenej pošty si budete musieť priplatiť.

Na čo si dať pozor pri výbere poskytovateľa?

Prekonajte svoju lenivosť a choďte sa na adresu vybranej virtuálnej kancelárie pozrieť osobne. Fotky z internetu môžu klamať a nakoniec priestory a budova, v ktorej budete Vaša firma sídliť niekoľko mesiacov alebo rokov, nemusí byť až taká atraktívna.

Na danej adrese by mala mať každá spoločnosť vlastnú menovku a mala byť riadne označená – absolútne neprípustný je zdrap papiera zastrčený niekde za oknom, na ktorom sú rukou napísané všetky firmy, ktoré tam „sídlia“.

Absolútnou alfou a omegou pri výbere poskytovateľa je dbať na to, aby bol poskytovateľ 100% vlastníkom nehnuteľnosti na adrese, ktorú ponúka ako prenájom VS. Pokiaľ ju iba prenajíma a skončí mu nájomná zmluva, budete musieť opätovne a veľmi rýchle vyriešiť problém, kam umiestniť svoju spoločnosť. Nehovoriac o drahých súdnych poplatkoch v súvislosti so zmenou sídla spoločnosti a administratívnom a byrokratickom kolečku, ktoré budete musieť podstúpiť na ORSR, Obvodnom úrade (odbor živnostenského podnikania) a na daňovom úrade.

Množstvo poskytovateľov tiež uvádza lákavé ceny za prenájmy virtuálnych kancelárií v centre Bratislavy, Košíc, Žiliny či iných krajských miest, no tie sú často dané tým, že si budete musieť danú adresu zazmluvniť na niekoľko rokov dopredu, čo sa v konečnom dôsledku nemusí oplatiť.

Virtuálne kancelárie nie sú dlhodobým riešením ale skôr možnosťou ako ušetriť na fixných nákladoch na začiatku podnikania, preto sa zmluvu o prenájme VS neodporúča podpisovať na dlhšie obdobie, ale skôr krátkodobo.

Napriek mnohým výhodám, ktoré virtuálne kancelárie poskytujú, netreba zabúdať ani na nevýhody. Ľudia na Slovensku sú stále voči tomuto trendu nedôverčivý a tak môžete virtuálnou kanceláriou na lukratívnej adrese dosiahnuť úplný opak, ak Vás sa Vás niektorý klient rozhodne navštíviť neohlásene. Okamžite bude jasné, že žiadnu kanceláriu nemáte, a adresu so zvučným menom máte akurát tak na svojej vizitke.

Trápnym momentom sa dá predchádzať.

Niektoré spoločnosti ktoré sa týmto businessom zaoberajú vedia, že občas sa nájdu klienti, ktorí Vás budú chcieť navštíviť aj osobne. Z tohto dôvodu ponúkajú spoločnostiam, ktoré si u nich objednali virtuálne sídlo aj možnosť prenájmu zasadačky či klasickej kancelárie, no nie formou dlhodobého nájmu, ale na konkrétnu hodinu, alebo niekoľko vopred dohodnutých dní v mesiaci.

Takéto zasadačky či kancelárie sú plne vybavené na vopred dohodnuté a naplánované stretnutia – na recepcii uvíta Vášho klienta milá asistentka, ktorá ho uvedie do prenajatej kancelárie, ponúkne občerstvenie – vodu, kávu, čaj, zatiaľčo Vy môžete preberať detaily zákazky. K dispozícii je internet, telefón, tlačiareň, kopírka – skrátka všetko čo potrebuje každá moderná kancelária. Samozrejme takto vybavené virtuálne kancelárie s možnosťou osobných stretnutí s klientmi sa nepohybujú v rádoch desiatok, ale až stoviek eur mesačne. Napriek ich vyššej cene je to pre podnikateľa, ktorý sa denno-denne nestretáva so zákazníkmi stále lepšia alternatíva ako platiť si klasický nájom.