Predseda vlády Róbert Fico prišiel s návrhom, ktorý má drasticky prepísať ceny cestovného pri využití železničnej prepravy. Po novom by mali študenti a dôchodcovia cestovať vlakmi úplne zadarmo (100% zľava z cestovného sa bude vzťahovať na študentov základných, stredných aj vysokých škôl – denného štúdia).

Opatrenie má byť darčekom vlády k tohtoročnému dňu študentstva, nakoľko má vstúpiť do platnosti 17. Novembra 2014. Podľa rezortu financií cestujúci študenti, z ktorých polovicu tvoria vysokoškoláci by mali na bezplatných lístkoch ročne ušetriť 9 miliónov eur.

Zamestnanci budú cestovať za polovicu

vlakAby toho nebolo málo, ľúbivú 50 % zľavu z cestovného si podľa návrhu majú užívať aj zamestnanci dochádzajúci za prácou. Aj keď toto očividne populistické riešenie môže pomôcť niektorým chudobným rodinám k o niečo lepšej životnej úrovni, netreba zabúdať, že nič nie je zadarmo a že bezplatné cestovné predsa len treba z niečoho zaplatiť – z našich spoločných peňazí.

Odhaduje sa, že toto „štedré opatrenie“ z dielne Smeru bude stáť daňových poplatníkov až 60 miliónov eur. Navyše železnice sú už teraz stratové a dotované štátom pri súčasných cca 205 miliónov eur. Lacnejšie cestovné by mala mať od novembra vyše tretina cestujúcich, úplne zdarma bude môcť cestovať približne štvrtina ľudí využívajúcich železničnú prepravu. Úľavy sa budú týkať iba štátom dotovaných spojov – osobákov, regionálnych vlakov a rýchlikov. Na moderné InterCity (IC) vlaky sa novinka vzťahovať nebude.

Tento drahý špás nie je len o peniazoch

Existujú opodstatnené obavy, že pohodlie cestujúcich a kvalita cestovania utŕži poriadnu facku. Dá sa predpokladať, že sa stane to, čo vždy keď je niečo „zadarmo“ – začne sa službou hromadne plytvať. Istá skupina neposedných dôchodcov sa začne vyvážať vlakom krížom-krážom po Slovensku, veď čo – treba si nejako skrátiť dlhú chvíľu. S veľkou pravdepodobnosťou budú mať šťastie a v kupé stretnú „podobne zameraného seniora“. To isté bude platiť pre zamestnaných, ktorí doteraz využívali iné spôsoby dopravy do práce – autobus alebo auto. Načo cvakať drahé pohonné hmoty, keď vlakom je to lacnejšie? Aspoň si budú môcť ráno vo vlaku „schrupnúť“ – ale iba dovtedy, pokiaľ si bude kam sadnúť. Momentálne ťažko odhadovať, ako veľmi budú vlaky preplnené. Ktovie, možno obrázky satirikov znázorňujúce preplnené indické vlaky na ktorých sa ľudia sedia na streche nebudú až tak ďaleko od pravdy.

Preplnené spoje môžu potom odradiť tých, ktorí budú tak ako doteraz platiť plnú sumu cestovného. Ruku na srdce, nikomu by sa nepáčilo, ak si musí zaplatiť za službu plnú sumu, no pomer ceny a kvality sa rapídne zhorší.

Predražený výmysel tejto vlády navyše ani nie je spravodlivý. Týka sa iba určitej skupiny obyvateľstva a zložiť sa naň budú musieť všetci. Navyše znevýhodňuje tých, ktorí nemajú prístup k železnici, ale musia za školou či prácou dochádzať autobusom a všetci vedia, že takých obcí je stále dosť. Rozhorčenie nad týmto návrhom už stihli dať najavo aj autobusoví prepravcovia, ktorým sa nepáči to, že ich preprava nebude nijakým spôsobom dotovaná.