Za meškanie letu môžete dostať stovky eur, no väčšina cestujúcich sa uspokojí s bagetou a nápojom zdarma – Finanza.sk

Za meškanie letu môžete dostať stovky eur, no väčšina cestujúcich sa uspokojí s bagetou a nápojom zdarma

Možno budete mať teraz Déjà vu: už celé dni sa tešíte na blížiacu sa dovolenku pri mori a konečne nadišiel deň D. Kufre sú zbalené, vydáte sa na letisko s dostatočným časovým predstihom, aby ste náhodou svoj let nezmeškali. Poslušne čakáte na check-in a zrazu ohlásia niekoľkohodinové meškanie. Sladký oddych sa odkladá na „neurčito“ – nielenže máte pred sebou dlhý nočný let, ale k tomu aj to nešťastné meškanie….V tejto nezávideniahodnej situácii poteší aspoň chladený nápoj a obložená bageta, ktorú Vám letecká spoločnosť ponúkne ako ospravedlnenie za meškanie letu.

Nedajte si zapchať ústa biednym občerstvením, keď máte nárok na oveľa viac…

S kusom žvanca a plechovkou nápoja sa uspokoja tisícky cestujúcich. Ani netušia, že pri viac ako trojhodinovom meškaní letu majú nárok od svojho dopravcu na pomerne vysokú finančnú kompenzáciu až do 600 €. Toto právo cestujúcim vyplýva z európskej legislatívy, konkrétne z nariadeniač. 261/2004 Európskeho parlamentu a Rady z 11. februára 2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov. Zaujímavé je, že EÚ striktne a jasne upravuje pravidlá kompenzácie a pomoci cestujúcim už vyše 9 rokov, verejnosti však doteraz nie sú príliš známe…

Rozmeňme si vyššie uvedené legislatívne opatrenie na drobné. Na čo máte ako cestujúci nárok, keď Vám mešká let, keď Vám odmietnu nástup na palubu lietadla alebo keď je Váš let zrušený?

ruch na letisku

V prípade, že Váš let má meškanie viac ako dve hodiny, dopravca je povinný sa o Vás postarať – poskytnúť jedlo, občerstvenie, bezplatné telekomunikačné služby (telefón, fax, pripojenie na internet) a v prípade, že meškanie je v noci, tak aj náhradné ubytovanie. Tieto pravidlá sa vzťahujú na meškania od dvoch do štyroch hodín, podľa dĺžky letu.

Na kompenzáciu máte nárok iba v prípade troj a viac hodinového meškania – v mieste príletu

Dôležité je ujasniť si nasledovné: nárok na kompenzáciu má cestujúci iba v prípade troj a viac hodinového meškania. Čím neskôr Vaše lietadlo pristane v cieľovej destinácii, tým tučnejšiu kompenzáciu môžete očakávať.

Namieste je upozornenie: prípadná finančná kompenzácia a jej výška sa VŽDY posudzuje podľa dĺžky omeškania v mieste príletu, a nie v mieste odletu…V praxi to znamená, že ak budete mať v mieste odletu meškanie 3 hod 45 minút, ale v destinácii pristanete s meškaním 2 hod 55 minút, tak ste nesplnili základnú podmienku trojhodinového meškania v mieste príletu a na žiadnu náhradu v takomto prípade nebudete mať nárok…

Pokiaľ by však bolo meškanie v mieste príletu 3 hod a 2 minúty, nárok na finančnú kompenzáciu by bol nespochybniteľný.

Istotne Vás bude zaujímať, koľko môžete od leteckej spoločnosti „vydrankať“.

Výška kompenzácie pre cestujúcich sa vypočíta podľa dĺžky letu a doby meškania

Dĺžka letu

Meškanie pri prílete

Výška kompenzácie

do 1500 km – všetky lety 3 hodiny a viac 250,00 €
od 1500 km – 3500 km (všetky lety) 3 hodiny a viac 400,00 €
viac ako 1500 km (lety iba v rámci EÚ) napríklad Viedeň – Dublin 3 hodiny a viac 400,00 €
viac ako 3500km (lety medzi letiskom EÚ a letiskom mimo EÚ), napríklad odlet z Viedne, prílet New York 3 – 4 hodiny 300,00 €
4 hodiny a viac 600,00 €

Je dôležité upozorniť na to, že vyššie popísaná ochranu cestujúcich sa vzťahuje na lety regulované v rámci EÚ – teda na lety s odletom z ktoréhokoľvek letiska v rámci EÚ (bez ohľadu na to, odkiaľ pochádza spoločnosť prepravcu), alebo pri prílete EU lietadla na EU letisko. V rámci tejto legislatívnej úpravy sa za „EU“ považujú aj letiská v Islande, Lichtenštajnsku, Nórsku a Švajčiarsku.

Share on Facebook8Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

7 komentárov »

  1. M.S. september 1, 2014 z 4:59 pm - Reply

    Dobrý deň. Mojou otázkou je, koho mám konkrétne požiadať o finančnú kompenzáciu v prípade troj- a viac hodinového meškania? Po návrate domov leteckú spoločnosť či cestovku? Ďakujem

    • redakcia september 4, 2014 z 2:12 pm - Reply

      Dobrý deň,

      odporúčam obrátiť sa priamo na leteckú spoločnosť.

  2. stanko september 2, 2014 z 7:13 am - Reply

    A kde je potrebne vyhadat tieto sankcie ? Ak si treba zaobstarat obhajcu a cakat na sudny proces tak je otazka ci sa to oplati

    • redakcia september 4, 2014 z 2:16 pm - Reply

      žiadneho obhajcu nepotrebujete. Kompenzáciu za meškanie letu môžete vybaviť aj samostatne. Stačí kontaktovať Vašu leteckú spoločnosť. Postup môže byť pri jednotlivých aerolinkách rôzny – kým v niektorých bude postačovať emailová žiadosť, iné majú na to špeciálne tlačivo, ktoré je potrebné vyplniť. Každopádne nezabudnite spomenúť, že žiadate kompenzáciu v zmysle nariadenia č. 261/2004 Európskeho parlamentu a Rady z 11. februára 2004

  3. eva jún 8, 2016 z 9:46 pm - Reply

    mam narok na kompezaciu ked nam zamietli dakujemkanadsk uradnici vstup do lietadlavo varsave

  4. Eugen január 16, 2017 z 9:04 pm - Reply

    Ja osobne nenavidim papierovacku, a nemam nervy na potahovacky s leteckou spolocnostou. Konkretne nam meskal let viac nez 3 hodiny, a pomaha s vymahanim kompenzacie spolocnost flight-refund.sk. Ked som v prave ja, oni vybavia za mna, ked sa nepodari nic neplatim 🙂

  5. Ruži apríl 21, 2017 z 9:31 am - Reply

    Dobrý deň, mám nárok na 600 eur, letecká spoločnosť mi však ponúkla len 425 eur. Neviem , či to mám zobrať, alebo trvať na 600. Aké máte skúsenosti? Mohli by ste mi poradiť? Ďakujem.

Poslať odpoveď »