Keď príde reč na zľavové portály, každému hneď napadne ZlavaDna.sk ktorá je od svojho vzniku v októbri 2010 dlhodobým leadrom na poli hromadného nakupovania. Už počas prvého týždňa od spustenia portálu sa Zlava Dna stala trhovou jednotkou – a čo je dôležitejšie, prvenstvo si dlhodobo drží až dodnes.

Začiatky neboli ľahké

Najskôr bolo potrebné presvedčiť partnerov – obchodníkov o tom, že zľavy a kupóny sú to, čo ich klienti chcú a že ich viac ako 50 % akcie nepoložia na lopatky. Na druhej strane bolo potrebné získať si dôveru samotných zákazníkov, čo vôbec nebolo v tých časoch  jednoduché. Ľudia sa správali skôr podozrievavo a neverili tomu, že niekto im skutočne môže dať aj viac ako 60 percentnú zľavu len tak, skôr sa domnievali, že niekto ich chce, slušne povedané, „ošklbať“. Dnes už mimoriadne obľúbenému zľavovému portálu sa podarilo prelomiť ľady v prvých mesiacoch svojho pôsobenia. Len za prvý rok nakúpilo prostredníctvom tohto webu vyše 80 000 ľudí.

Potom objemy predajov každoročne stúpali. Doposiaľ najúspešnejší bol minulý rok (2012), kedy sa im podarilo predať zľavové kupóny v hodnote 11,5 milióna eur, čo predstavovalo v porovnaní s predchádzajúcim obdobím až 70 percentný nárast. Najviac sa predávali zľavy do reštaurácii, ktoré sa podieľali na celkových tržbách až polovičným podielom.

Hitom sú pobyty a dovolenky

Okrem reštauračných kupónov sú aktuálne hitom aj pobyty, ako kratšie – víkendové, tak aj letné dovolenky. Tie Slováci zvyknú nakupovať nielen v rámci Slovenska, ale čoraz častejšie aj do okolitých krajín. Napríklad kúpeľné pobyty v Maďarsku alebo víkendové pobyty v Prahe.

zlavadna logoPredĺžené víkendy zase Slováci využívali na spoznávanie európskych metropol, ako je Rím, Benátky, Paríž, Londýn, Krakov…o čom svedčí nárast takto predaných zájazdov prostredníctvom ZlavaDna.sk ale aj konkurenčné weby. O niečo zriedkavejšie, zato stále častejšie sa objavovali na stránkach hromadného nakupovania aj destinácie ako Petrohrad, Plitvické jazerá v Chorvátsku (tie sú nádherné najmä na jeseň) ale napríklad aj turecký Istanbul či poľský Osvienčim. A tak zliav chtiví nakupujúci každý týždeň plnia predtým poloprázdne autobusy cestovných kancelárií.

Na Slovensku bola tohtoročným letným hitom 50% zľava na denný vstup do Tatralandie, ktorú si za dva týždne kúpilo vyše 1740 ľudí.

Guess kabelky ale aj laserová operácia očí

Zlavadna.sk však neustále rozširuje pole svojej pôsobnosti. V minulom roku do portfólia pribudli rôzne finančné produkty bánk, ale aj rôzne ponuky z oblasti zdravotníctva – napríklad na laserovú operáciu očí. Nedávno bola ponuka rozšírená o sekciu móda a módne doplnky.

Vďaka neustálemu pridávaniu nových ponúk so zľavami až do 60 % a rozširovaniu poľa pôsobnosti sa Zľa Dňa teší rastúcim ziskom aj v tomto roku. Za druhý kvartál 2013 potvrdila svoje vedúce postavenie na poli hromadného nakupovania s približne 30 percentným podielom. Na druhom mieste, čo sa týka dosiahnutého obratu sa umiestnil Zlavomat.sk s 27 % a tretiu priečku obsadil portál ZaMenej.sk člen Slovenskej Asociácie Portálov Kolektívneho Nakupovania.

Karty hromadného nakupovania zamiešal portál Shopcity.sk, ktorý bol ešte v prvom štvrťroku trojkou na trhu a v júli sa neumiestnil už ani v top 15 -ke, čo viedlo k jeho krachu.

Záujem neochabuje

Trh hromadného nakupovania naďalej zostáva v kurze, nakoľko záujem ľudí o zľavy a kupóny nikdy nevychladne. Na druhej strane v turbulentnom prostredí prežijú iba silní hráči s overenými službami, ktorých si ľudia navzájom odporúčajú. Len v minulom roku došlo k zániku približne 50 podobne zameraných webov a tohto roku boli fanúšikovia hromadných zliav šokovaní zánikom shopcity.sk a hyperzlava.sk

A čo Vy? Využívate ponuky zľavových portálov? Ak áno, čo si najčastejšie kupujete? Dajte nám vedieť Vaše skúsenosti a postrehy odoslaním komentára nižšie.