Blokácia platobnej karty. Ako postupovať?
Strata, odcudzenie alebo zneužitie platobnej karty je nepríjemná záležitosť. Pokiaľ však nebudete rýchle konať, zo smoly sa môže stať veľký problém v podobe vybieleného bankového konta. Aj keď bežný klient v prípade zneužitia neplatí vysokú spoluúčasť, žiť niekoľko týždňov s nulou na účte (až do kladného vybavenia reklamácie) nie je zrovna príjemný pocit.
Ako postupovať pri blokácii platobnej karty a koľko Vás to bude stáť?
Viaceré banky ponúkajú možnosť blokácie karty prostredníctvom služieb elektronického bankovníctva. Stačí sa prihlásiť do internet bankingu a vybrať kartu ktorú chcete zablokovať. Blokácia cez internet banking však nie je trvalá, ale iba dočasná – na dobu určitú, preto by ste tento spôsob rozhodne nemali používať, ak viete, že ste o kartu prišli natrvalo, alebo máte podozrenie, že bola zneužitá.
Vydavateľa kontaktujte telefonicky
Pri strate, odcudzení alebo zneužití karty treba čo najskôr kontaktovať banku ktorá kartu vydala. To je prvý krok, ktorým zabránite väčším škodám, prípadne opakovanému zneužitiu.
Môžete tak spraviť osobne na ktorejkoľvek pobočke Vašej banky, ale oveľa rýchlejšie je oznámiť túto udalosť telefonicky. Niektoré banky majú na tento účel zriadenú špeciálnu linku pre blokáciu, u iných treba žiadosť o blokáciu nahlasovať na infolinku operátorovi. Zoznam kontaktov pre blokáciu karty nájdete v tabuľke nižšie.
Banka okamžite po ohlásení kartu zablokuje kartu pre platby v elektronických platobných termináloch (POS termináloch).
V prípade embosovaných kariet (s reliéfnym písmom) je karta navyše zaradená na medzinárodný stoplist – teda na zoznam kariet so zakázanou platnosťou. Je to z dôvodu, že pri embosovaných kartách sa dajú realizovať aj iné ako overené transakcie preto musí byť takáto karta stoplistovaná. Jedná sa o nenávratné zrušenie práva kartu používať.
Spolúčasť držiteľa karty do 100 €
Blokácia karty je vždy bezplatná. No môže sa predražiť, ak ju nenahlásite okamžite, alebo ak kartu dostatočne nechránite pred zneužitím či odcudzením.
Podľa zákona o platobných službách, bežný klient zodpovedá do podvodné transakcie na svojom účte do nahlásenia straty, krádeže alebo zneužitia karty do sumy 100 €. Či si banka bude skutočne 100 € spoluúčasť požadovať, závisí od individuálneho posúdenia okolností. Napríklad ak dôjde k hromadnému zneužitiu kariet pochybením banky, tak vydavateľ karty nesmie spoluúčasť od klientov požadovať, keďže chyba sa stala na jeho strane.
Blokácia je síce bezplatná, no za vydanie novej karty si banky účtujú mastné poplatky
Ich výška závisí od poskytovateľa a od typu karty – teda či sa jedná o debetnú alebo kreditnú kartu, elektronickú či embosovanú. Za znovuvydanie embosovanej karty pred vypršaním platnosti tak môžete zaplatiť aj 45 € (prehľad poplatkov v tabuľke nižšie).
Za expresné vydanie do 48 hodín plus niekoľko desiatok eur navyše
Ak by ste nechceli čakať štandardných 5-7 dní na vydanie karty, môžete si priplatiť za expresné vydanie (aj keď nie všetky banky túto službu ponúkajú). Poplatok za urýchlené vydanie karty do 2 dní sa pohybuje od 10-50 €. Ešte viac sa môže nehoda v podobe straty či krádeže karty predražiť v zahraničí. Napríklad Sberbank si účtuje za vydanie náhradnej karty pri pobyte mimo SR 170 €.
Názov banky | Kontakt pre blokáciu karty | Poplatok za vydanie náhradnej karty | |
Štandardné vydanie | Expresné vydanie | ||
Slovenská sporiteľňa |
|
|
elektronické aj embosované debetné karty 40 € |
VÚB |
|
|
príplatok 10 € |
Tatra banka |
|
|
– |
ČSOB |
|
|
príplatok 30 € |
Poštová banka |
|
|
debetné arty príplatok 50 € |
Sberbank |
|
|
40 € príplatok |
Prima banka |
|
|
– |
otp Banka |
|
|
– |
ZUNO |
|
|
príplatok 9,80 € |
mBank |
|
|
– |
Unicredit Bank |
|
|
25,00 € |