Chcete prácu snov? Zatraktívnite svoj profil na LinkedIn

Skvelé pracovné príležitosti takmer nikdy neprichádzajú vtedy, keď po nich „poľujete“ – keď si prácu aktívne hľadáte. Navyše špecialisti a experti vo svojej oblasti sa do fázy, kedy musia vyložene na pracovné ponuky reagovať, ani väčšinou nedostanú. Headhunteri ich oslovujú s lákavými ponukami sami. Pokiaľ chcete aby ste aj Vy boli kontaktovaný s ponukou zaujímavých pracovných príležitostí v dobe, keď si prácu aktívne nehľadáte, zatraktívnite svoj profil na LinkedIn.

Ak ste doteraz žili niekde v jaskyni a o LinkedIn ste nepočuli, tak v skratke: je to sociálna sieť, ktorá je zameraná na budovanie profesných kontaktov. Je užitočná na objavovanie nových kariérnych príležitostí, ale aj obchodných kontaktov. A človek nikdy nevie, akými kľukatými cestičkami sa môže vďaka sociálnym sieťam dostať k vysnívanej práci. Ovocie môže prísť aj niekoľko rokov potom, čo ste si profil na LinkedIn vytvorili.

Tak napríklad: Ján dlhé roky pracuje pre IT firmu na pozícii SAP konzultanta. Jedného dňa sa rozhodne vytvoriť si profil na LinkedIn a do zoznamu kontaktov si pridá svojich najbližších kolegov. Jeden z nich – Juraj neskôr prijme ponuku pracovať do Viedne do istej medzinárodnej firmy. O spojenie na LinkedIn Juraja požiada HR špecialistka jeho zamestnávateľa. Tá o rok neskôr dostáva úlohu obsadiť pozíciu, ktorá presne zodpovedá Jánovým skúsenostiam. Vďaka prepojeniu cez bývalého kolegu Juraja sa dostane k Jánovmu profilu. Pozve ho na pohovor, Ján ho zvládne úspešne a celá záležitosť končí tým, že Ján dostane prácu vo Viedni s platom o ktorom by sa mu doma ani nesnívalo.

Čo musíte spraviť preto, aby ste sa dostali do hľadáčika personalistov?

V prvom rade musíte mať zaujímavý profil. Je známe, že recruiteri ani zamestnávatelia si nedajú prácu s aktívnym vyhľadávaním bežných pracovných pozícii. Zvlášť na Slovensku sa prostredníctvom sociálnych sietí vyhľadávajú manažéri, experti a špecialisti v danej oblasti prípadne úspešní obchodníci – proste ľudia, ktorých je trhu práce nedostatok. Aj celosvetové prieskumy ukazujú, že LinkedIn sa vo väčšine prípadov používa na obsadzovanie lepšie platených miest a menej na priemerne (resp. podpriemerne) platené miesta.

Naučte sa používať personalistický jazyk

V každom prípade by ste mali vedieť, že vyhľadávanie na LinkedIn je založené na kľúčových slovách, a na presnosti zadaných informácií. Navyše personalisti majú svoj vlastný jazyk, ktorým sa musíte naučiť hovoriť a používať ho aj Vy. Inak Vás nenájdu. Jedna z prvých vecí, ktoré by ste mali spraviť, je prečítať si zopár inzerátov na pracovné pozície, ktoré by ste chceli (a vedeli) robiť. Všímajte si, ako personalisti pomenúvajú jednotlivé pozície a ako popisujú náplň práce. Inšpirujte sa ich jazykom a tieto kľúčovú slová použite vo Vašom profile.

Dajte si záležať na nadpise

HR špecialisti denne prejdú stovky, niektorí tisícky profilov, takže je jasné, že nie je čas podrobne študovať a otvoriť si profil každého človeka, ktoré im LinkedIn ponúkne. Preto je nesmierne dôležité zaujať pozornosť výstižným nadpisom a profilovou fotografiou. Sú to totižto prvé veci, ktoré personalisti pri vyhľádávaní vhodných kandidátov uvidia. Z fotografie sa dajú vyčítať prvotné sympatie, tak prečo to nevyužiť.

Headline – nadpis nemusí byť len názov Vašej aktuálnej pozície, môže to byť niečo všeobecnejšie a personalizovanejšie. Niečo ako „v jednej vete zhrnúť Vašu kariéru“. Nie je to síce jednoduché, ale pri troche úsilia sa to dá. A jeden tip: keď profil editujete, LinkedIn ponúkne dve možnosti – „ukázať príklady“ a „pozrieť čo používajú iní vo Vašej oblasti“. Prezrite si tipy, aké nadpisy používa Vaša „konkurencia“ a nechajte sa inšpirovať tými, ktoré Vás zaujali.

Na Váš profil sa snažte pozerať očami zaneprázdneného recruitera

Pri tvorbe profilu si položte otázky typu: Je jasné z tohto popisu práce čo som robil? Nie je to príliš podrobné alebo stručné? Je táto informácia taká dôležitá? Čo si asi tak recruiter zapamätá z môjho profilu, čím sa odlíšim od desiatok podobných?

Nezabudnite na kontakt

Pre recruiterov je pohodlnejšie Vám hneď zavolať alebo Vás kontaktovať priamo cez email, ako nadviazať s Vami kontakt cez LinkedIn, počkať, dokým ho schválite a až tak Vám odprezentovať pracovnú ponuku (dokým prebehne tento proces, môže to trvať aj niekoľko dní či týždňov). Uľahčite im prácu tým, že svoje kontaktné údaje uvediete v profile.