Dať, či nedať životopis online?
Oplatí sa zverejniť životopis na pracovných portáloch? Pomôže to nájsť si kvalifikovanú prácu, alebo je to len strata času ktorá nikam nevedie a môže narobiť viac škody ako osohu?
Možnosť vytvoriť si (podľa šablóny) a zavesiť životopis online ponúkajú takmer všetky významné pracovné portály – na Slovensku sú to najmä Kariera.sk a Profesia.sk. Funguje to tak, že záujemca sa na pracovnom portály zaregistruje, vyplní svoje osobné a kontaktné údaje, informácie o dosiahnutom vzdelaní (dôležité je uviesť najmä najvyššie dosiahnuté vzdelanie, prípadne takú školu či kurzy, ktoré priamo súvisia s pozíciou o ktorú sa uchádzate), to isté platí o priebehu zamestnaní a pracovných skúsenostiach. Ďalej je možnosť vyplniť znalosti, informácie o hľadanej práci a preferencie týkajúce sa lokality, kde hľadáte zamestnanie. Po odsúhlasení podmienok je vytvorené CV zaradené do databázy uchádzačov o zamestnanie, a tým pádom je sprístupnené personalistom vo firmách, ktoré si prístup do tejto databázy predplácajú.
Pokiaľ ich svojim životopisom zaujmete, môžete očakávať telefonát od osoby zodpovednej za výber. Viacerí kandidáti sa však nazdávajú, že stačí „zavesiť“ CV na internet a ponuky na novú prácu sa len tak pohrnú. Táto predstava je však pre väčšinu ľudí hľadajúcich prácu absolútne nereálna. Hneď si vysvetlíme prečo.
Personalisti hľadajú kvalitných kandidátov
Voľné pozície sa bežne zverejňujú na pracovných portáloch. Osoby zodpovedné za výber denne dostávajú desiatky až stovky žiadostí so životopismi záujemcov. Pokiaľ sa z množstva žiadostí nevykľujú aspoň 3-5 vhodní kandidáti, začnú loviť v iných vodách. Spravidla ako ďalšie na rad príde lovenie v databáze online životopisov jednotlivých pracovných portálov. A práve tu prichádza šanca pre tých, ktorí si vytvorili a zavesili životopis online. Zo strany personalistov môže vyhľadávanie prebiehať na základe filtrovania zadaných kritérií (čo môže byť napríklad dosiahnuté vzdelanie, jazyková úroveň, špeciálne znalosti, počet rokov praxe…) alebo na základe konkrétnych kľúčových slov fulltextom, pokiaľ hľadajú niečo špecifické.
Nechcite robiť všetko, šance si tým nezvýšite!
Vyhľadávanie na základe preferencií, ktoré uviedli jednotliví kandidáti – ako napríklad hľadaná pracovná pozícia, chce obrovskú dávku trpezlivosti, nakoľko niektorí záujemcovia sa riadia heslom: čím viac pracovných oblastí uvediem, tým väčšie šance na nájdenie práce…
A tak personalista neraz natrafí na kandidáta, ktorý chce robiť administratívu, IT, myslí si že je vhodný do zdravotníctva, logistiky, personalistiky aj managementu a samozrejme, bol by aj výborný obchodník…Buďte si istý, že pokiaľ zadáte podobne nezmyselný mix preferencií, šance na nájdenie práce tým nezvýšite, ale skôr pochováte. Prinajlepšom Vás budú kontaktovať na pofidérne obchodnícke pozície s nulovým platom (práca za výsledok, ohodnotená províziami) alebo na telefonistu do call centra.
Podobne smiešne vyznievajú kandidáti, ktorí si uvedú rozpätie očakávaného platu od 700-5000 EUR…
Väčšie šance na úspech majú špecialisti s praxou
Personalisti skrátka vždy hľadajú kvalitných kandidátov, so špeciálnymi znalosťami a s cennými pracovnými skúsenosťami, ktorých je stále nedostatok. Inými slovami, nie je dôvod, aby si prácne prezerali databázu online životopisov, len aby obsadili pozíciu predavačky v obchode, keď im na zverejnenú ponuku zareagovali stovky predavačiek so skúsenosťami, ktoré sú ochotné nastúpiť okamžite…
Naopak, pokiaľ zverejnia pozíciu ktorá vyžaduje povedzme niekoľkoročnú obchodnícku prax napr. v bankovníctve, na ktorú nereaguje žiaden vhodný uchádzač, čo by spĺňal podmienky, musia pristúpiť na aktívne lovenie a oslovovanie kandidátov, ktorí si prácu hľadajú pasívne (prostredníctvom zverejnenia CV na pracovných portáloch) alebo zvolia o niečo agresívnejší prístup – headhunting, teda aktívne oslovovanie špecialistov ktorí momentálne aktívne (ani pasívne) prácu nevyhľadávajú.
Väčšina ľudí, ktorí si zverejnia svoj životopis, však nedostane žiadnu serióznu ponuku a je to práve preto, že svoje životopisy ukladajú do ničím špeciálnej ani odbornej sekcie „administratíva“. Personalisti však majú záujem najmä o kandidátov z oblasti „IT“ a o špecialistov, ktorých je na trhu práce nedostatok.
Zverejnenie životopisu môže teda pomôcť k rýchlejšiemu nájdeniu práce, no len pod podmienkou, že ste kvalitný kandidát, ktorý sa vo svojom obore môže pochváliť zaujímavými skúsenosťami. Šance podstatne zvyšuje aj skutočnosť, ak je po Vašej profesii veľký dopyt – ako napríklad po programátoroch.
Istá dávka opatrnosti je na mieste
Na druhej strane má tento pohodlný, pasívny spôsob „hľadania práce“ aj isté negatíva, o ktorých by ste mali vedieť predtým, než o sebe všetko zverejníte. V prípade publikovania CV online dávate najavo svoj záujem o zmenu miesta nielen firmám z Vášho oboru, ale prípadne aj Vášmu existujúcemu zamestnávateľovi, čo nemusí viesť zrovna k najpríjemnejšiemu ukončenie pracovného pomeru.
Pokiaľ tam aj naďalej zostanete pracovať, je možné, že sa už na Vás nebudú pozerať ako na plnohodnotného člena teamu, ale ako na človeka so zajačími úmyslami. Ešte horšie to môže dopadnúť, pokiaľ si za Vás zamestnávateľ začne potajme hľadať náhradu. Pokiaľ chcete predchádzať vyššie uvedeným situáciám a zároveň nechcete prísť o možnosť hľadať prácu pasívne, ideálne riešenie je zachovanie anonymity v online prostredí. To znamená: nevypĺňajte svoje priezvisko a posledného zamestnávateľa – uveďte len oblasť v ktorej pracujete a pracovnú pozíciu. Tiež nezabúdajte na to, že keď raz niečo zverejníte, už to späť vziať nemôžete. Ktokoľvek s prístupom do databázy si môže Váš životopis stiahnuť, uložiť a kedykoľvek v budúcnosti sa k nemu vrátiť, preto všetky informácie ktoré plánujete poskytnúť, dôkladne zvážte (najmä platovú otázku, osobné údaje…)