Linkedin profil, ktorý osloví potenciálneho zamestnávateľa

V prípade, že ešte nemáte profil na LinkedIn.com, mali by ste to rýchlo zmeniť. Jedná sa totižto o sociálnu sieť, ktorá je určená primárne pre budovanie siete profesionálnych kontaktov a pre tvorbu online životopisu s referenciami od Vašich súčasných či bývalých kolegov alebo obchodných partnerov, ktorá vo februári 2013 presiahla magickú hranicu, 200 miliónov užívateľov. Samozrejme počet aktívnych členov, ktoré tento portál využívajú na denno dennej báze na vyhľadávanie nových kontaktov stále stúpa. Je jedno, či ste momentálne čerstvým absolventom školy, máte zamestnanie, v ktorom ste maximálne spokojný alebo ste bez práce, profil na tejto sociálnej sieti by ste si mali určite založiť a to aj vtedy ak sa nepovažujete za priaznivca sociálnych sietí ako je napríklad Facebook. Už len z toho dôvodu, že nikdy neviete, kedy Vás osloví špecialista na ľudské zdroje so zaujímavou pracovnou príležitosťou. LinkedIn totižto funguje ako obrovská databáza kontaktov, v ktorej je možné vyhľadávať ľudí na základe požadovanej špecializácie, skúseností a znalostí vďaka výkonnému fulltextovému vyhľadávaniu. Ak tu profil nemáte, sami a dobrovoľne sa pripravujete o zaujímavé pracovné ponuky a obchodné príležitosti nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Na to, aby ste z tejto sociálnej siete vyťažili maximum, je potrebné dodržiavať isté zásady. Ktoré sú to?

Pravidlo číslo jedna – Optimalizujete Váš LinkedIn profil na vybrané kľúčové slová

Osoby zodpovedné za výber sa každodenne prihlasujú na LinkedIn.com za účelom nájdenia vhodných kandidátov na voľné pracovné pozície. Týmto spôsobom sa vyhľadajú najmä špecialisti z oblasti IT, obchodnícke pozície, stredné a top managerske pozície. Na to, aby sa medzi top výsledkami zobrazil práve Váš životopis, je dôležité ho optimalizovať na vhodné kľúčové slová, čo dosiahnete takým spôsobom, že tieto slová uvediete vo Vašom profile, či už v názve pracovnej pozície, v popise práce alebo v zozname Vašich „skills and expertise“ teda jednoducho povedané, čo ovládate a v čom ste dobrý. Preto je dôležité vo Vašom profile spomínať také kľúčové slová, ktoré sa vyhľadávajú. Ako zistiť čo sa vyhľadáva?

  • použite nástroj google adwords, ktorý je zadarmo. Vďaka tomuto nástroju zistíte, čo sa najčastejšie vyhľadáva, či už na Slovensku alebo na svete. Ak si hľadáte nové pracovné príležitosti v oblasti web dizajnu, tak je vhodné do profilu alebo do zoznamu Vašich skills vhodné uviesť kľúčové slovo „Web design“ namiesto slovenského „Web dizajn“ nakoľko prvá sa podľa google adwords vyhľadáva 10 krát viac ako druhá. Jedná sa pritom o rovnaký význam slova, akurát že ak uvediete prvú frázu, máte desaťnásobne vyššiu šancu, že si Vás niekto nájde.
  • nezabudnite do zoznamu Vašich kľúčových slov spomenúť aj frázy z našepkávača vo vyhľadávaní, teda príbuzné hľadania. Pre „web design“ to môžu byť napríklad aj „graphic design“ alebo „website design“
  • ďalším spôsobom, ako nájsť vhodné slová či frázy, ktoré sa vyhľadávajú je prezeranie voľných pozícii súvisiacich s Vašou praxou. Čo najčastejšie inzerujúce firmy požadujú? Aké sú požiadavky? Tie, čo sa najčastejšie opakujú nezabudnite pridať do Vášho online životopisu. Samozrejme, na to, aby ste si vyhľadávané zručnosti a schopnosti mohli uviesť do profilu ich musíte predovšetkým ovládať. Akonáhle nimi disponujete a firmy ich žiadajú, dajte im vo svojom profile to, čo hľadajú!
  • v neposlednom rade si prezrite online životopisy iných odborníkov z Vašej oblasti. Ako sa prezentujú? Inšpirovalo Vás niečo na ich prezentácii? Majú spomenuté schopnosti ktorými disponujete aj vy? Šup s nimi do profilu.

 

Dajte si záležať na úvodnom zhrnutí

Na to, aby ste zaujali potenciálneho zamestnávateľa alebo osobu zodpovednú za obsadenie voľnej pracovnej pozície máte približne 30 sekúnd. Ako prvé sa spravidla číta zhrnutie, ktoré má jasne komunikovať kto ste, a čo máte za sebou. Častou chybou pri vytváraní profilu je preskočenie tohto zhrnutia. Máte za sebou 10 ročné skúsenosti v medzinárodnom obchode a získali ste pre svojho zamestnávateľa niekoľko kľúčových klientov? Pochváľte sa tým v úvodnom zhrnutí.

 

Profil bez fotografie nezaujme tak ako s fotkou

No dajte si záležať na tom, aby fotografia vypovedala o tom, kto ste a aby pôsobila profesionálne. Ešte horšie ako profil bez fotky pôsobí ten s nevhodne zvolenou fotografiou. Keďže LinkedIn slúži na vyhľadávanie nových kontaktov najmä v oblasti Vašej profesie, nie je vhodné použitie fotiek s Vaším psom, mačičkou alebo v svadobných šatách či v bikinách niekde pri mori – takéto si radšej odložte na Facebook.

 

Skúsenosti musia odzrkadľovať to, čo viete

Do profilu si ich jednoducho pridávate cez sekciu Skills & Expertise. Po ich pridaní ich môžu potvrdiť aj Vaše kontakty, čím získavate aj osobné odporúčania. Čím viac takýchto potvrdení získate, tým budete pôsobiť ako väčší profesionál.

 

Kontakty nadväzujete pravidelne

Začnite s Vašimi spolužiakmi, kolegami, spolupracovníkmi z predchádzajúcich zamestnaní a zo súčasnej práce. Na to, aby bol Váš životopis ľahko vyhľadateľný, je dôležité mať čo najviacej kontaktov. Minimálne však 150. Na škodu nie je, ak si v profile nastavíte, že ste „Open Networker“ to znamená, že máte záujem o nadviazania čo najväčšieho množstva kontaktov, aj bez toho, aby ste museli každého osobne poznať.

 

Aktívne sa zapájajte do skupín vo Vašom obore

Vyhľadajte si skupiny z Vašej profesie, prípadne sami si založte vlastnú. Aktívne sledujte dianie v skupine, buďte aktívny – novinky komentujte, zdieľajte prípadne sami informujte členov skupiny o novinkách vo Vašej profesii. V skupine si môžete postupom času nájsť zaujímavé kontakty, ktoré môžu byť pre Vašu kariéru nesmierne užitočné.

 

Buďte trpezlivý

Ak si želáte, aby Vaša aktivita na LinkedIn priniesla svoje ovocie v podobe novej pracovnej alebo obchodnej príležitosti, nesmiete očakávať zázraky v priebehu niekoľkých týždňov. Vybudovať si kvalitnú sieť so stovkami kontaktov si vyžaduje čas, trpezlivosť a aktívne zapájanie sa v komunitách súvisiacich s Vašou špecializáciou. Pravidelne rozširujte svoju sieť a akceptujte všetky pozvánky.

 

Dúfame, že vyššie uvedené tipy budú pre Vás užitočné. Prajeme čo najefektívnejší profesionálny networking.