Mám dať výpoveď? Ako sa rozhodnúť, keď neviete ako ďalej
„Moja práca ma vôbec nebaví, mal by som odísť, ale neviem kam, chce to odvahu začať niečo odznovu, zmena či istota, jak rozhodnúť sa mám?“ spieva Zóna A a pokračuje refrénom „Mám zostať alebo mám ísť? Ja na to nikdy neviem prísť“ tak takúto dilemu rieši každý, kto je nespokojný so svojou prácou.
Občasný pocit frustrácie je úplne normálny, ale pokiaľ sú predstavy o tom, ako dávate na stôl šéfovi výpoveď až príliš časté, nemali by ste ich ignorovať. Ako teda zistiť, či už nastal čas zakývať zamestnávateľovi na rozlúčku?
Je Vám z práce fyzicky zle?
Ako sa cítite, keď ráno zazvoní budík a začnete rozmýšľať nad tým, čo Vás dnes v práci čaká? Máte pri predstave nadchádzajúceho pracovného dňa zvieravý pocit v žalúdku, a najradšej by ste zostali doma? Alebo neočakávate nič zaujímavé, proste len ďalší rutinný pracovný deň pred vami? Iste, každý občas zažíva dni, kedy je pracovných povinností priveľa alebo keď je „nuda“. Pokiaľ je to však väčšinu času, je to znak toho, že je na čase odísť. Nie však zbrklo, predtým, než dáte výpoveď najskôr analyzujte príčiny vašich zajačích úmyslov. Odhliadnuc od nespokojnosti s výškou odmeny, existuje ďalších x dôvodov, prečo sú zamestnanci nespokojní – od nespokojnosti so šéfom, s kolegami, cez nestotožnenie sa s hodnotami firmy, prácou ktorá nenapĺňa, často býva tiež dôvodom nespokojnosti dlhodobá záťaž a stres.
Navyše spokojnosť v práci inak vnímame v rôznych životných fázach. Ak ste napríklad do súčasného zamestnania nastúpili hneď po škole, pravdepodobne v 35-ke a s deťmi budete mať iné nároky (väčšia flexibilita) aby ste vedeli skĺbiť rodinný a pracovný život…
Zmena vzduchu na pár dní prospeje
Predtým, než sa definitívne rozhodnete, či teda „zostávate alebo pôjdete“ si vezmite pár dní voľna. Zmeňte vzduch – choďte niekam ďaleko. Využite čas na to, aby ste analyzovali príčiny Vašej nespokojnosti. Možno ste si počas pracovného kolotoča často mysleli, že pohár Vašej trpezlivosti nemá ďaleko od pretečenia a možno s prekvapením zistíte, že ste si len potrebovali oddýchnuť. Každopádne vám dovolenka poskytne potrebný nadhľad na to, aby ste sa vedeli správne rozhodnúť.
Pracovné prostredie? Nikde nie je dokonalé
To, ako si s najbližšími spolupracovníkmi vychádzame, má bezpochyby obrovský vplyv na spokojnosť s prácou.
Žiadne pracovné prostredie však nie je dokonalé a občasné (aj osobné) nezhody so spolupracovníkmi či s nadriadenými sú prirodzenou súčasťou každej kariéry. Niektorí ľudia však majú tendenciu dať výpoveď okamžite po prvej potýčke s kolegom alebo so šéfom. Pokiaľ Vám blízky spolupracovník pije krv, uvedomte si, že tak, ako rýchlo prišiel, môže aj odísť. Vy kvôli dotyčnému nemusíte zmeniť smerovanie Vašej kariéry. Navyše, nikto Vám nedá záruku, že po zmene zamestnania bude pracovné ovzdušie lepšie. To ukáže až čas…Pokiaľ máte podobný problém, najlepšie sa s ním vysporiadate, ak si prestanete myslieť že si musíte s každým dobre rozumieť. Ak sa však poobzeráte po kancelárii a hovoríte si „všetci sú tu nejakí divní…“ asi je najvyšší čas odísť.
Nemajte obavy dať výpoveď
Niektorí zamestnanci z lojality voči zamestnávateľovi, alebo ku kolegom majú strach dať výpoveď, aj keď ich práca dlhodobo nenapĺňa. Ak ste veľmi zodpovedný a roky pracujete pre jednu firmu, pravdepodobne máte strach zo zmeny prostredia, prípadne Vám padne zaťažko rozlúčiť sa so zamestnávateľom. Uvedomte si, že vďaka neopodstatneným obavám možno roky stagnujete na jednom mieste a možno ste už dávno mohli byť „zabývaný“ v inom zamestnaní, kde by ste boli oveľa spokojnejší…