Outsourcing ako nástroj na posilnenie konkurencieschopnosti spoločnosti
Outsourcing určitých služieb sa v dnešnej dobe aj na pomerne konzervatívnom slovenskom trhu stále viac využíva. Dôvod nájdeme v samotnej definícii tohto pojmu. Outsourcingom sa označuje zabezpečenie určitej služby alebo služieb, ktoré sú potrebné pre hladký chod firmy inou (externou firmou. Tento pojem je umelo vytvorený z anglických slov out (von) a source (zdroj). Jednoducho povedané, jedná sa o prenájom externých zdrojov. Hlavným zmyslom je nesústrediť činnosť firmy na to, čo môže niekto iný vykonať efektívnejšie a lacnejšie ale miesto toho čas, personál, skúsenosti a know how sústrediť na to, v čom je daná firma vyniká a čo jej jej hlavný predmet podnikania. Firma ktorá sa rozhodne pre zverenie istej časti podnikania externému subjektu má o starosť menej, šetrí čas a tak sa môže plne venovať oblastiam, ktoré sú pre ňu kľúčové a ktoré jej prinášajú business.
Outsourcing existuje v rôznych oblastiach. Na Slovensku si našiel svoje stále miestočko v oblasti IT – vzhľadom k vysokým nákladom na prevádzku týchto služieb (vezmite si, že IT špecialisti patria medzi zamestnancov s najvyššími mzdovými požiadavkami) a univerzálnosti tejto služby, sa priestor pre IT outsourcing priamo sám ponúka. Využitie je však široké aj v oblasti účtovníctva, mzdovej agendy, personalistiky (HR), upratovacích služieb, údržby, správy vozového parku (takzvaný operatívny leasing), stravovania, obchodu (vyhľadávanie nových klientov), bezpečnosti a stráženia objektov, marketingu a logistiky.
Takmer každá spoločnosť si dáva spracovať účtovníctvo a mzdy zamestnancov externej účtovníckej firme a pritom si možno neuvedomujú, že sa jedná o outsourcing. Podobne je to aj pri využití upratovacích služieb. Asi ťažko by ste od skupiny svojich obchodníkov, ktorí majú celý deň stretnutia s klientmi chceli, aby večer ešte poupratovali kancelárske priestory. Oveľa efektívnejšie je najať si upratovaciu firmu, ktorá sa za istý mesačný poplatok každý deň postará o to, aby bola Vaša kancelária tip-top.
Dôvody, prečo outsourcovať
Podľa rozsiahlej sérií štúdií, ktoré realizoval The Outsourcing Institute, bolo definovaných a formulovaných 10 najčastejších dôvodov, prečo sa podniky rozhodujú pre využitie externých zdrojov a potenciálne výhody, ktoré je možné touto cestou získať:
- Zníženie a kontrola operatívnych nákladov
- Sústredenie sa na hlavnú činnosť – predmet podnikania firmy
- Prístup k možnostiam a schopnostiam na svetovej úrovni
- Uvoľnenie interných zdrojov na iné účely
- Zdroje nie sú dostupné interne (ak firma nemá kvalifikovaného zamestnanca na vykonávanie požadovanej činnosti)
- Zvýšenie pružnosti zdrojov (pri využití outsourcingu sa jednoduchšie prispôsobuje zmenám objemu a frekvencie. Pri rapídnom znížení nezostávajú vysoké fixné náklady, pri vysokých objemoch je možné dostať množstevné zľavy)
- Niektoré funkcie sú ťažko ovládateľné alebo úplne mimo kontrolu
- Uvoľnenie kapitálových prostriedkov
- Zdieľanie rizík
- Prísun peňazí
Aby sme však boli objektívny a nehovorili len o výhodách, poďme sa pozrieť aj na riziká, ktoré prináša zverenie časti agendy externej firme.
- Nutnosť budovania a riadenia vzťahu s dodávateľom / subdodávateľom
- Riziko úniku dôverných interných informácií
- Pri zlom výbere poskytovateľa nekvalitne odvedené služby, ktoré môžu dokonca firmu poškodiť
Každopádne vyššie uvedeným rizikám sa dá predísť kvalitným výberom poskytovateľa a citlivým budovaním vzťahu s vybraným dodávateľom služby.