Vlastný eshop, dobrý nápad?
Ako každé podnikanie, aj e-podnikanie začína nápadom, o ktorom je jeho autor presvedčený, že bude fungovať. Niekedy netreba ani dlho premýšľať a lámať si hlavu, do čoho sa pustiť, nápad proste príde z ničoho nič alebo úplnou náhodou. Prechádzate sa po nákupnom centre a krútite hlavou nad premrštenými cenami tovarov a tak v hlave skrsne myšlienka: „Ak by som mal vlastný eshop, ten istý tovar by som ponúkal za polovičnú cenu a mal by som iba XY objednávok mesačne, mohol by som mať dať výpoveď v práci. To by bolo sveta žiť!“ Takto nejako začínajú príbehy tisícok podnikateľov, ktorí to nakoniec s vlastným eshopom „skúsili“ a….neuspeli. Čo je dôvodom, že tisícky internetových obchodov krachujú, respektíve len živoria bez toho, aby boli schopné generovať zaujímavé zisky?
Nesprávny prístup
Drvivá väčšina prevádzkovateľov eshopov išla do podnikania s naivnou predstavou, že zákazky sa pohrnú bez toho, aby museli do obchodu investovať „serióznejšie peniaze“. Bez preháňania, viac ako polovica takýchto podnikateľov netuší, akým spôsobom si získať návštevnosť ako ju merať, ako sledovať konverzie nákupov a hodnôt objednávok.
Online biznis skrátka nikdy nebude úspešný, ak do neho pôjdete bez toho, aby ste o ňom niečo vedeli alebo si aspoň veľa študovali. Na úspech je rovnako odsúdený každý podnikateľ, ktorý si myslí, že jediné náklady budú za programovanie, hosting a doménu. Je pravdou, že aj takto skromne sa dá fungovať v online svete, bez väčšej vstupnej investície, znalosti trhu a šikovného teamu ľudí veľa vody nenamútite. Ak zvolíte stratégiu investície blížiacej sa k nule nemôžete očakávať, že sa Vaše internetové podnikanie začne rozvíjať. Treba počítať s istými skladovými zásobami, najmä pri drobnejších tovaroch nie sú zákazníci ochotní čakať na to, dokým obchodník najskôr tovar objedná od svojho dodávateľa a až potom pošle klientovi.
Úspešné eshopy expedujú balíky ešte v deň objednávky a o celom procese zákazníka neustále informujú. K dispozícii je non stop podpora, či už online alebo telefonická. Pre tých, ktorí uspeli v online prostredí je samozrejmosťou neustále zrýchľovanie dodania objednávok a zjednodušovanie procesov. Aj keď to na prvý pohľad znie jednoducho, v podstate sa jedná o zložité a najmä finančne náročné procesy, ktoré nie je šanca zvládnuť v štýle „one man show“.
Skúšate alebo to myslíte vážne?
Pokiaľ si poviete, že „veď za skúšku nič nedám“ prinajhoršom stratím pár stoviek eur, tak sa do vlastného eshopu ani nepúšťajte! Radšej si za tých niekoľko stoviek eur kúpte niečo pekné alebo si doprajte predĺžený víkend mimo domova.
Základom úspechu pri prevádzkovaní internetového obchodu je pristupovať k nemu ako ku klasickej kamennej predajni – teda počítať s tým, že budete musieť každý mesiac veľa peňazí investovať. Síce nie do prenájmu priestorov, ale do marketingu. Bez toho to skrátka nebude fungovať. Prirodzená návštevnosť z vyhľadávačov je dlhodobá záležitosť a tak neočakávajte, že sa Vám do obchodu hneď pohrnú tisícky návštevníkov. To sa síce dá dosiahnuť, no v slovenských podmienkach je to otázka skôr niekoľkých mesiacov až rokov. Zo začiatku, aby boli nejaké objednávky je potrebné investovať do PPC reklamy, PR článkov, propagácie, podporných stránok, treba byť aktívny na sociálnych sieťach….
Získať si návštevnosť, ktorá konvertuje, udržať si získaných klientov kvalitným tovarom, službami a expresnými objednávkami je drina, ktorú väčšina začínajúcich podnikateľov ani neberie do úvahy. Nové obchody teda pribúdajú ako huby po daždi, smutné však je, že veľká väčšina z nich nedokáže uživiť ani samotného majiteľa, nieto ešte zamestnancov.
Stratégia najnižšej ceny väčšinou zlyhá
Ďalšou z častých chýb novopečených majiteľov eshopov je stratégia najnižšej ceny. Je pravda, že stále sa nájde pomerne veľké množstvo ľudí, pre ktorých je cena tovaru najdôležitejšia, takže v istom štádiu môže táto stratégia zabrať, no nikdy nie dlhodobo. Pri veľmi nízkych cenách sa operuje s minimálnymi maržami, takže prevádzkovateľ bude mať nižšie rozpočty na marketing, na vytvorenie skladových zásob či na to, aby zamestnal kvalitných ľudí. To má často za následok kompromisy v oblasti kvality služieb, zákazníckeho servisu a rýchlosti vybavovania objednávok. Nižšie rozpočty na marketing sa okamžite prejavia v nižšej návštevnosti webu a radikálnym znížením objednávok. Menej objednávok, nízke marže a tak stále dokola = odsúdenie online predajne na zánik.
Vezmite si, že tie najúspešnejšie eshopy (nielen na Slovensku) zďaleka nie sú najlacnejšie, ale podarilo sa im preraziť kvalitnými službami. Ľudia sú ochotní za tieto služby platiť, tak prečo bojovať a likvidovať samého seba nízkymi cenami?
Víťaz berie všetko, ostatným zostanú len odrobinky
Online prostredie má jednu veľkú nevýhodu a zároveň výhodu v jednom – obrovskú konkurenciu, ktorá pramení z neexistencie geografických hraníc. Keď sa rozhodnete otvoriť obchodík v Auparku v Bratislave, nakupovať k Vám budú chodiť hlavne Bratislavčania a návštevníci centra. Keď sa rozhodnete založiť eshop, zákazníci nebudú len z Bratislavy, ale zo všetkých regiónov Slovenska, a keď budete ponúkať skvelý tovar a kvalitné služby, tak aj z okolitých krajín. Predaj bez hraníc so sebou prináša obrovskú konkurenciu, v ktorej víťaz berie všetko. A tak si v danej oblasti väčšinou delia zisky dvaja – traja väčší hráči a ostatným stovkám eshopov zostávajú iba odrobinky, ktoré musia pracne zbierať vypĺňaním dier na trhu, čo nemusí byť ani z finančného hľadiska lukratívne.
Zaradiť sa k stabilným top hráčom na trhu nie je vôbec jednoduché, často si to vyžaduje roky úsilia a desiatky tisícov eur investovaných do reklamy a propagácie, no pokiaľ sa to podarí, výsledok bude stáť za to.