Webhosting zadarmo: Keď free nie je free
Uvažujete nad tým, že si zriadite či už súkromnú alebo firemnú web stránku? Rozhodli ste sa správne, veď nie nadarmo sa vraví, že kto nie je dnes na webe, ako keby nebol…Platí to samozrejme najmä pre firmy. V prípade, že vlastnú webovú prezentáciu nemáte, v podstate dobrovoľne prenechávate miesto svojej konkurencii. Väčšina zákazníkov, najmä mladá a stredná generácia používa na vyhľadávanie rôznych tovarov a služieb práve internet. Jednoducho a s minimom času si dokážu vybrať tohto najlepšieho predajcu, ktorí spĺňa všetky požadované kritériá – či už ohľadom ceny, kvality alebo iných parametrov. Pred samotnou objednávkou tovaru či služby si prezieraví kupujúci overia dokonca aj referencie danej firmy na internete. A je jedno či hľadajú dodávateľa novej kúpeľne kľúč, kupujú si novú posteľ do spálne, objednávajú jazykový kurz alebo či si hľadajú hotel v ktorom strávia dovolenku na Sardínii…Skrátka, na internete hľadajú všetci a všetko.
Kvalitnou a dobre optimalizovanou stránkou sa dajú veľmi účinne osloviť noví klienti a to aj vtedy, ak ste práve na dovolenke alebo spíte – Vaša web stránka prezentuje a oslovuje za Vás.
Na to, aby ste mohli mať vlastnú web stránku budete potrebovať dve základné veci, bez ktorých sa nezaobídete – názov domény (teda napríklad www.mojafirma.sk) a web hosting.
Náklady na prevádzkovanie stránky sú dosť nízke, počítajte so sumou 20 € / za doménu s .sk koncovkou a cca 30 € za hosting – teda niečo okolo 50 € ročne, plus mínus desať eur pre bežnú, nie príliš rozsiahlu webovú prezentáciu.
Oplatí sa znižovať náklady na nulu?
Napriek relatívne nízkej cene za doménu a hosting sa stále nájdu ľudia, ktorí chcú aj tak dosť nízke náklady znížiť na minimum, respektíve na nulu. Jedná sa najmä o začínajúcich podnikateľov, ktorí šetria každé euro. Napríklad aj tak, že miesto plateného hostingu si zvolia webhosting zadarmo. Na rozumnom šetrení nie je nič zlé, ba čo viac je žiaduce, veď načo platiť za niečo, čo môžete užívať zadarmo? Problém však nastáva vtedy, ako služba s nálepkou „zadarmo“ alebo „free“ ide na úkor kvality. To potom radšej nič nemať. Ak by Vám napríklad niekto ponúkol zmrzlinu zadarmo, ktorá by chutila odporne, napriek tomu by ste ju dojedli??? Asi nie, scenár by bol skôr nasledovný: potešili by ste sa „ľadovej pochúťke“ zdarma, ochutnali by ste a Vaše chuťové poháriky by miesto blaženého pocitu zaliala odporná prášková chuť. Okamžite zmrzlinu, alias guču chladeného a nerozmixovaného prášku s ľadom odhodíte do koša.
Čo sa týka kvality poskytovaných služieb, podobne ako vyššie opísaná zmrzlina je na tom aj webhosting zadarmo – všetka česť výnimkám.
Keď free nie je free
Čo myslíte, firma ktorá ponúka web hosting zdarma nepotrebuje zarábať peniaze??? Potrebuje. A akým spôsobom? Odpoveď je jednoduchá: cez platenú reklamu, ktorú vložia na Vaše stránky. Drvivá väčšina poskytovateľov takzvaného „free hostingu“ zarába prostredníctvom banerovej reklamy a vyskakovacích reklamných okien, ktoré umiestnia na sieť u nich hosťovaných stránok – vrátane tej Vašej, pokiaľ budete šetriť peniaze tam, kde to nie je vhodné a zvolíte si web hosting zadarmo. Vyskakovacie okná a blikacie reklamy sú považované za veľmi otravné z pohľadu návštevníkov stránok, ktorí akonáhle ich uvidia, web stránku okamžite zatvárajú – a idú sa pozrieť ku konkurencii. Samozrejme, nad vyskakovacími oknami a nepríťažlivými banerovými reklamami Vy ako majiteľ stránky nebudete mať žiadnu kontrolu. Dostali ste službu zadarmo, tak musíte akceptovať, že je taká, aká je alebo si zaplatiť platený hosting, kde vy budete rozhodovať o tom, či si dať na svoj web reklamu (z ktorej pôjdu peniaze Vám a nie poskytovateľovi hostingu) alebo nie.
Ďalší poskytovatelia free hostingu poskytnú zdarma iba veľmi malý priestor a obmedzený prenos dát za mesiac, takže akonáhle sa Vám zdvihne návštevnosť a prekročíte povolený limit, budete platiť mastné poplatky, ktoré sú oveľa vyššie ako keby ste mali štandardný platený hosting úplne od začiatku.
Na druhej strane treba povedať, že služby free hostingu sa v poslednej dobe o niečo zlepšili. Niektorí poskytovatelia dávajú k dispozícii pomerne štedrý priestor, aj vyše 5GB, čo úplne postačuje pre prevádzku bežnej firemnej alebo súkromnej stránky. Ale nemyslite si, že táto služba je úplne zdarma. Podmienkou zväčša býva objednanie domény, to znamená, že poskytovateľ zarába na registrácii domén a ako benefit poskytuje zákazníkom hosting zdarma.
Čo ak jedného dňa Vaša stránka zmizne?
Najväčším problémom free hostingových služieb sú časté výpadky, pomalé načítanie stránok a skutočnosť, že žiaden poskytovateľ Vám nebude nič garantovať. Ak sa rozhodne jedného dňa „zatvoriť business“ ani Vám dopredu nemusí nič hovoriť a Váš web sa stane nedostupným. A nemusí sa pritom jednať iba o neznámu firmičku, ktorej nezáleží na svojich klientoch a ktorá chce len zarobiť. Aj taký internetový gigant ako je Yahoo napríklad zrušil prevádzkovanie GeoCities ktorý umožňoval registrovaným uživateľom vytvoriť si vlastnú stránku zdarma vrátane hostingu. V časoch svojej najväčšej slávy bol pritom GeoCities od Yahoo tretím najnavštevovanejším portálom na svete.
Samozrejme ani platený webhosting nemusí trvať večne, ale pokiaľ máte webhostingový účet za ktorý si platíte, môžete si svoju stránku pravidelne zálohovať a ak bude najhoršie a dôjde k zrušeniu služby, tak proste iba zmeníte poskytovateľa a stránku môžete naďalej prevádzkovať. Ak si navyše vyberiete spoľahlivého poskytovateľa, nebude sa stresovať častými výpadkami a pomalým načítaním stránky. Najlepším poskytovateľom hostingu je taký, ktorého nemusíte vôbec kontaktovať, lebo všetko šľape tak ako má…